کانال تلگرام
آپارات
ارسال ایمیل
اینستاگرام
توییتر
وبلاگــی ها

⁉️ چگونه یک طرح تجاری بنویسیم


موضوع : شروع کسب و کار

توسط .. علوی در پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۷:۰۵ ق.ظ

⁉️ چگونه یک طرح تجاری بنویسیم

چنانچه در نظر دارید کسب‌وکاری را شروع کنید و یا آنرا توسعه دهید، نیاز به یک طرح تجاری یا طرح توجیحی یا طرح کسب‌وکار (‌Business Plan) دارید. طرح شما فراهم‌کننده نقشه راه برای دستیابی به موفقیتی است که در ذهن دارید. طرح شما پاسخگوی سوالات مربوط به کسب‌وکارتان است بنابراین اگر یا امّایی نباید در میان باشد و چیزی که می‌نویسید شرکت شما را به مقصد مورد نظرتان هدایت می‌کند.

طرح تجاری شما، اساساً پاسخهای شما به فهرست جامعی از سوالات مربوط به کسب‌وکار شماست. اولین و مهمترین سوال این است: چه آینده‌ای برای کسب‌وکارتان در نظر گرفتید و می‌خواهید به کجا برسید؟ به عبارت دیگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در سه یا پنج یا حتی ده سال آینده چگونه به نظر برسد؟ چه سطحی از سود یا درآمد در آن زمان خواهید داشت؟ چه تعداد پرسنل خواهید داشت؟ چه تعداد شعبه خواهید داشت؟ و نظایر این سوالات.

به همین ترتیب، طرح تجاری شما باید پاسخ این سوالات را برای دوره زمانی کوتاه بویژه برای دوره یکساله در خود داشته باشد و این پاسخها هدف کسب‌وکار شما برای سال جاری است و کارهایی که باید انجام دهید تا به هدف تعیین شده برسید و سال موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

پاسخ به این سوالات اساسی، مستلزم پاسخ به سوالاتی است که مربوط هر بخش از کسب‌وکارتان می‌شود و به شرح ذیل است:

۱ . تحلیل شرکت: چه محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید یا در آینده ارائه خواهید داد؟

۲ . تحلیل صنعت: بازارِ هدف شما چقدر وسیع است و چگونه تغییر می‌کند؟ چه روندی آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و آیا این روندها تاثیر خوب و مثبتی بر موفقیت آینده شما دارد؟

۳ . تحلیل رقابتی: رقبای شما کیستند و نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟

۴ . تحلیل مشتری: مشتریان شما از چه طیفی هستند؟ درصد جمعیتی آنها چگونه است؟ نیازهای آنها چیست؟

۵ . طرح بازاریابی: چگونه مشتریانِ هدف را پیدا و با آنها ارتباط برقرار خواهید کرد؟ از چه روش تبلیغاتی و شیوه‌های بازاریابی استفاده خواهید کرد؟ چگونه محصولات یا خدمات خود را قیمت‌گذاری خواهید کرد؟

۶ . طرح مدیریتی: تیم کنونی شما شامل چه کسانی است و برای اجرایی کردن فرصتِ پیش رو چه افراد کلیدی را باید استخدام کنید؟ آیا هیئتی از مشاوران تشکیل می‌دهید یا از مدیران؟ و اگر اینطور باشد دنبال چگونه اشخاصی می‌گردید؟

۷ . طرح اجرایی: طرح اجرایی شما چیست؟ چه نقاط عطفی را باید ایجاد کنید تا خود را از جایگاه فعلی به جایگاه بالاتری که در یک سال آینده مد نظرتان است برسانید؟ و نیز در پنج سال آینده؟

۸ . طرح مالی: چه مقدار سرمایه‌گذاری از جانب دیگران برای تشکیل شرکت خود نیاز دارید؟ در چه زمینه‌هایی این سرمایه را هزینه خواهید کرد؟ سود و درآمد خود را برای یک تا پنج سال آینده چه مقدار پیش‌بینی می‌کنید؟ چه داراییهایی را باید در مالکیت خود بگیرید؟

با پاسخ به سوالات کلیدی مربوط به این ۸ بخش یک طرح تجاری در واقع به خودتان کمک می‌کنید تا اهداف تجاری خود را فرمول‌بندی کنید. این پاسخها همچنین به شما کمک می‌کند برای مهمترین سوالی که باید در خلاصه طرح خود بنویسید جواب داشته باشید، و این سوال این است: آیا کسب‌وکار شما دارای شرایط منحصر بفردی برای موفقیت است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کسب‌وکار شما ممکن است قابلیت منحصر بفردی برای موفقیت داشته باشد. برای مثال، این دلیل می‌تواند کیفیت و قدرت تیم مدیریتی شما باشد. یا تکنولوژی منحصر بفرد بکار رفته در محصولات یا خدمات شما باشد و یا شریکهای تجاری که در آینده برمی‌گزینید باشد. اما نکته مهم این است که اگر قابلیت منحصر بفردی ندارید، رقبای شما براحتی مشتریان و سهم بازار شما را می‌قاپند.

بنابراین اگر در این فکر هستید که چگونه یک طرح تجاری بنویسید، بنشینید و شروع به پاسخگویی به سوالات بالا بنمایید. این قسمت باید با تفکر فراوان و با چارچوب محکم بنا شود. مطمئناً اگر قصد دارید دیگران این طرح را بخوانند و در کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری کنند، طرح شما باید براحتی خوانده شود و دارای ساختار زیبا و مناسب باشد. با اینحال محتوا ، استراتژی و دلایل موفقیت طرح شماست که سرمایه‌گذار را مجذوب و علاقه‌مند کرده و شریک شما در کسب‌وکار پررونق‌تان خواهد شد!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 برگرفته از : ir-success.ir

عضویت در خبرنامه سایت کسب و کار موفق

تعداد نمایش :۱۱۹۴
تعداد بازدید کننده :۱۱۴۹
(۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی