کانال تلگرام
آپارات
ارسال ایمیل
اینستاگرام
توییتر
وبلاگــی ها

آرشیو مطالب مهر ۱۳۹۶

آرشیو مطالب مهر ۱۳۹۶

⏳ دولت برای بهبود وضعیت کارآفرینی چه کار کند؟

⏳ دولت برای بهبود وضعیت کارآفرینی چه کار کند؟

توسط .. علوی در ۳۰ مهر ۱۳۹۶

رتبه ما در دنیا (190 کشور) برای شروع کسب و کار 102 است. اولین کاری که دولت در ارتباط با این 10 شاخص که شاخص های مهمی هستند می تواند انجام دهد این است که اسناد و مدارک لازم را کاهش دهد و به حداقل برساند؛ یعنی برای شروع کسب و کار در گزارش مشخص است که مثلا در ایران چند سند و مدارک از متقاضی می خواهند؟
 
مجله پنجره خلاقیت - مهندس محمدمهدی راسخ، مدیر و کارآفرین: همان طور که انتظار دارید، رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار، براساس ارزیابی بانک جهانی در سال 2017، رتبه 120 است که رتبه مناسبی نیست و به طور کلی در شان کشور بزرگی مثل ایران با داشتن مجموعه زیادی از منابع- از طرفی منابع زیرزمینی مثل نفت و گاز و از طرف دیگر نیروی انسانی شایسته و تحصیل کرده-، داشتن بالاترین تعداد کشورهای همسایه که این کم نظیر است (بیش از 15 کشور همسایه) و مجموعه پتانسیل هایی که کشور دارد، نیست؛ طبیعتا باید امکانات مناسب تر و بهتری برای کارآفرینان فراهم شود تا آنها بتوانند به سرعت فعالیت های اقتصادی شان را شروع کنند.
شاخص هایی که بانک جهانی تعریف کرده، 10 مورد است؛ شروع کسب و کار از اولین شاخص ها و شرایط و مقررات اصل مجوز ساخت دومین مورد است؛ دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاران خرد، سهولت پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی در پرداخت شاخص هایی هستند که بانک جهانی هر ساله اینها را در هر کشوری ارزیابی می کن.
عمدتا هم به سه مسئله توجه می شود که: 1. برای هرکدام از این 10 شاخص چقدر اسناد و مدارک از فرد کارآفرین گرفته می شود که بخواهد اینها را به پایان برساند؟ 2. چقدر زمان می برد؟ 3. چقدر هزینه دارد؟ اینها سه عامل بسیار مهم هستند.
آیا برای شروع کسب و کار در گزارش مشخص است که مثلا در ایران چند سند و مدارک از متقاضی می خواهند؟ یا برای ثبت مالکیت چه مدارکی می خواهند؟ یا برای ورشکستگی به همین شکل؛ یا برای تجارت فرامرزی چند مدرک مورد نیاز است و کشورهای دیگر چند مدرک می خواهند؟

دوم اینکه ببینیم چقدر زمان می برد؛ یعنی مثلا چقدر زمان می برد تا متقاضی برای شروع کسب و کار اقدام کند؟ این زمان را به حداقل برسانیم. اگر می خواهد ساخت و ساز انجام دهد، دریافت مجوز ساخت و سازش چقدر زمان می برد؟ این زمان را به حداقل برسانیم. گرفتن برق چقدر زمان می برد؟ این زمان را به حداقل برسانیم.

سومین مورد بحث هزینه اس؛ هرکدام از این اقدامات چقدر هزینه دارد؟ هزینه ها را هم به حداقل برسانیم. این اقدامات می تواند بسیار کمک کند تا کارآفرینان و بنگاه اقتصادی ما بهتر، با سرعت بیشتر و هزینه کمتر کار و در کشور حرکت کنند.

اقدامات دیگری هم در کشورمان باید انجام شوند:

1. ثبات قوانین و مقررات از نکات بسیار مهم است؛ تلاش ما در کشور باید بر این باشد که مقرراتمان به طور مرتب تغییر نکند و ثابت بماند. این یکی از مسائل بسیار مهم است.

2. بسیاری از مجوزهای غیرضروری را حذف کنیم. برای مثال وقتی هندوستان می خواست محیط کسب و کارش را بهبود ببخشد، وقتی دید شاید نتواند همه این مجوزها را به سادگی از بین ببرد، تصویب نامه ای داد مبنی بر اینکه همه مجوزها لغو شوند مگر مجوزهایی که مربوط به محیط زیست هستند؛ با توجه به اهمیت محیط زیست طبیعی است که مجوزهای محیط زیست باید گرفته شوند، محیط زیست باید باشد تا ما انسان ها بتوانیم زندگی کنیم.

3. بررسی قوانینی که مانع از پیشرفت کارآفرینی و بنگاه های اقتصادی در کشور هستند و حذف قوانین و مقررات و آیین نامه هایی که مانع از پیشرفت و توسعه کارآفرینی در کشور هستند؛ یکی از کارهای مهمی است که قوه مقننه هم باید به آن کمک کند.

دولت دوازدهم اگر تلاشش را بر این بگذارد که اولویت اولش بهبود محیط کسب و کار کشور باشد و برای این بهبود، اقداماتی را که در ابتدا و این سه نکته (ثبات قوانین، حذف مجوزهای غیرضروری و حذف قوانین مانع) که عرض کردم، انجام دهد، می تواند کمک بزرگی به کارآفرینان کشور و افرادی که می خواهند اقتصاد کشور را توسعه دهند، بکند. هدف غایی هر کشوری از جمله ایران این است که بتواند از رشد و توسعه پایداری برخوردار باشد.

پرسش دیگر در این زمینه می تواند این باشد که رویکرد دولت در تنظیم بازار ارز و نرخ ارز به چه صورتی باشد تا از کارآفرینان و کارآفرینی حمایت شود؟

در این موارد باید گفت اگر منظور بحث قیمت گذاری است، ما به شدت با آن مخالف هستیم؛ قیمت گذاری چیزی نیست جز سرکوب سرمایه گذاری؛ بنابراین نظام قیمت گذاری اجباری دولتی باید کلا برداشته شود و اجازه دهند فعالان اقتصادی در رقابت با یکدیگر، قیمت عرضه کالایشان را مشخص کنند که طبیعتا باعث می شود هم تلاش کنند کالایشان را با قیمت عرضه کنند، هم خدمات بهتری بدهند و هم کیفیت محصولشان را بالا ببرند. هر وقت در هر بخشی از کشور قیمت گذاری شده است، ما دیده ام که هم کیفیت پایین آمده و هم به دلیل نبود رقابت، هیچ تفاوتی بین واحدی که خوب کارکرده با واحدی که بد کارکرده، نبوده است؛ بنابراین اصولا قیمت گذاری ساز و کار غلطی است و باید برداشته شود.
 
 
اما در مورد نرخ ارز با توجه به اینکه در کشورمان دارای تورم هستیم و کشورهایی که به آنها کالا صادر می کنیم عموما دارای تورم نیستند یا اگر تورمی هم دارند، عددش بسیار پایین است، به طور کلی تولیدکننده و صادرکننده ما هرساله کالای خودش را تقریبا با قیمت ثابتی به فروش می رساند.

ما در قوانین برنامه هم داشتیم که دولت باید قیمت ارز را هرساله به میزان تفاوت تورم داخل کشور و میانگین تورم خارج کشور (کشورهای هدف) افزایش دهد که تولیدکننده و صادرکننده ما که در داخل کشور به لحاظ تورم کالایش با قیمت بالاتری تولید می شود، امکان این را داشته باشد که در بازار بین المللی رقابت کند؛ چون وقتی در کشور رقیب ما تورم وجود ندارد و طبیعتا قیمت تمام شده کالایش را سال قبل تفاوت زیادی ندارد، اگر فروش و نرخ ارزش هم ثابت باشد، می تواند با ما رقابت کند و برنده بازار شود، چون قیمت تمام شده تولیدکننده و صادرکننده داخلی ما امسال نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده ولی قیمت فروشش ثابت مانده است.

دولت باید این اقدام را انجام بدهد. ضمن اینکه باید تلاشش بر این باشد که ارز تک نرخی از هرگونه رانت و انحصار و فساد و مسائل این چنینی جلوگیری می کند و اقدام بسیار مثبتی می تواند باشد.

آخرین نکته این است که دیدیم امسال هم مردم عزیز ایران با شوق و اشتیاق خاصی پای صندوق های رای حاضر شدند و آقای دکتر حسن روحانی را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند و انتظارات بسیاری از دولت دارند.
امیدواریم که دولت طی این دوره چهارسال بتواند اقدامات سازنده و موثری را به خصوص در حوزه اقتصاد در کشور انجام دهد و تحولات و زیرساخت های مناسب را ایجاد کند که ما ان شاءالله بتوانیم همواره از رشد اقتصادی خوبی برخوردار باشیم که موجبات توسعه پایدار کشور را فراهم کنید.
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
...
ادامه مطلب
🎤 گفتگو با محمدرضا سیاپوری، مدیر و صاحب سایت پی سی دانلود

🎤 گفتگو با محمدرضا سیاپوری، مدیر و صاحب سایت پی سی دانلود

توسط .. علوی در ۲۵ مهر ۱۳۹۶

سایت پی سی دانلود یکی از بزرگترین سایتهای فارسی زبان برای کابران ایرانی میباشد که توانسته است. سایت p30download دارای رتبه الکسا ۳۲ در ایران و رتبه ۱۵۷۷۷ در جهان میباشد.

طبق معمول از شما می‌خواهم که خودتان را برای کاربران معرفی کنید

سلام عرض می‌کنم خدمت کاربران فارسی زبان من محمدرضا سیاپوری، مدیر سایت پی‌سی‌دانلود، ۲۷ ساله و متولد اصفهان هستم.

از کجا با وب آشنا شدید؟

از سال ۸۲ که بالاخره موفق شدم برای کامپیوترم یک مودم بخرم . با دنیای رایانه از سال ۸۰ آشنا شدم. آن زمان پدرم برای تشویق من یک رایانه شخصی خریدند. در ابتدا چون کسی نبود که مرا راهنمایی کند چه نوع رایانه‌ای بخرم در نتیجه کسی هم به من نگفت که باید برای متصل شدن به اینترنت حتما مودم هم بخرم و تقریبا دو سال طول کشید تا من یک مودم تهیه کنم و وارد دنیا اینترنت شوم!

خُب، یعنی دقیقا سال ۸۲

بله، قبل از آشنایی با رایانه طبق علاقه شخصی، به جمع آوری مجموعه‌های مختلف مثل مجموعه تمبر، سکه و کبریت مشغول بودم.

هنوز هم این مجموعه‌ها را نگهداری می‌کنید؟

بله، وقتی که وارد دنیای رایانه شدم سعی کردم به جمع آوری نرم افزار و بازی‌های رایانه‌ای بپردازم. اگرچه نسبت به بقیه هم سن و سال‌های خودم خیلی دیر با کامپیوتر آشنا شدم ولی توانستم در یک بازه زمانی کوتاه خودم را به آن‌ها برسانم.

پی‌سی‌دانلود را از کجا و با چه سرمایه‌ای شروع کردید؟

همانطور که گفتم چون که به جمع آوری نرم افزار علاقه پیدا کرده بودم ابتدا دوست داشتم پایگاهی داشته باشم تا بتوانم نرم افزارهایی که جمع آوری کردم و به آن‌ها علاقه خاصی دارم، با بقیه به اشتراک بگذارم و در حقیقت این کار برای من جنبه سرگرمی داشت. ابتدا کارم از سرویس پرشین بلاگ شروع کردم و در آن‌جا یک بلاگ ساختم.

به اسم؟

اسم وبلاگ الان دقیقا خاطرم نیست. مدتی به این کار مشغول بودم. آن زمان هیچ آشنایی با طراحی سایت و کد نویسی و برنامه نویسی تحت وب نداشتم خیلی برایم سخت بود. با راهنمایی آقای پدرام پورحسین که طراح قالبی بودند که من در پرشین بلاگ از آن استفاده می‌کردم، مقداری با طراحی قالب آشنا شدم، باز هم با راهنمایی ایشان با سیستم مووبل تایپ آشنا شدم که توانستم آن‌را روی هاست شخصی‌ام نصب کنم. در ابتدای کار، کاربران مووبل تایپ برای پرسیدن سوالات خود، در فروم پرشین تولز وارد می‌شدند، بعد فروم مووبل تایپ راه اندازی شد، بحث تخصصی‌تر شد و من هم یکی از کاربران فعال آن شدم.

از چه سالی؟

سال ۸۲ بود.

پی سی دانلود دقیقا از چه سالی راه اندازی شد؟

سال ۸۴

در حقیقت تنها این کار را شروع کردید؟

بله

تا کی؟

تقریبا یک ماه اول به صورت انفرادی کار کردم

یعنی بعد از یک ماه احساس کردید به یک کمک نیاز دارید؟

بله. چون احساس کردم نمی‌توانم در همه زمینه‌ها وارد شوم به همین دلیل در گام نخست با همکاری یکی از بهترین دوستانم بخش موبایل را راه اندازی کردیم. البته من در این زمینه تخصص نداشتم و در آن زمان کاربران علاقه زیادی به نرم افزارها و بازی‌های موبایل داشتند. ما این نیاز را در میان کاربران به عینه دیدیم بنابراین بخش موبایل را اضافه کردیم.

پس در واقع یک ماه بعد از راه اندازی سایت، بخش موبایل و کار گروهی را شروع کردید؟

بله

در این مدت رشد میزان کاربران تا چه حدی بود؟

در سه ماه اول، پیش‌بینی‌ای که برای فضای هاست و ترافیک ماهیانه کرده بودیم تقریبا به اتمام رسید. یعنی ناچار شدیم فضای هاست و ترافیک ماهیانه را اراتقا بدهیم تا بتوانیم جوابگوی کاربران باشیم.

این خیلی خوب است. دامین را چگونه انتخاب کردید؟ از روی پی سی ورلد؟ یا…؟

در جامعه ایرانی و در وب ایران که از جامعه ایرانی نشأت گرفته، هر از چند‌گاه یک سری اسم مد می‌شود یا به عبارتی وارد بورس می‌شود و در آن برهه از زمان که قصد راه انداری پی سی دانلود را داشتم، p30 مد شده بود و سایت پی سی ورلد هم اولین سایتی بود که از این واژه استفاده کرد. ما انتظار نداشتیم پی سی دانلود به این سطح برسد، چون این کار صرفا جنبه سرگرمی و تفریحی بود تا بتوانیم نرم افزار‌ها و مطالب مورد علاقه خودمان را به بقیه کاربران هم معرفی کنیم و آن‌ها را در تجارب مفید خودمان سهیم کنیم.

با توجه به سوالات کاربران، در حال حاضر مدیریت پی سی دانلود به عهده کیست؟

قبل از آن باید توضیح بدهم که دو سال پیش طی مصاحبه‌های متعدد، خبرهایی اعلام کردید و بر سر مشکلاتی که برای شما پیش آمده بود، تعدای از وبلاگ‌نویسان دچار مشکل شدند ولی بعد از مدتی دیگر هیچ خبری از شما نشد و به نظر من این حق کاربران پی سی دانلود بود که نتیجه کار را به آن‌ها اطلاع می‌دادید. در ارتباط با سایت اختلافاتی میان ما و هاست ایران به وجود آمده بود که این مشکلات در ‌‌نهایت با واسطه شدن یکی از فعالان آی‌تی برطرف شد و ما به روال سابق برگشتیم.

در حال حاضر روزانه چه مدت زمان صرف سایت می‌کنید؟ و چند نفر به طور ثابت روی سایت فعالیت می‌کنند؟ اصلا کارمند ثابت دارید؟

بله ما ۸ نفر کارمند ثابت داریم و ۴ نفر هم به صورت پاره وقت روی سایت فعالیت می‌کنند.

یعنی در کل ۱۲ نفر؟

بله

فرض کنیم ایران توافقنامه کپی رایت را قبول کرد. رویکرد شما چه تغییری خواهد کرد؟

اینجاست که بخش معرفی نرم افزارهای رایگان فعال‌تر می‌شود و ما سعی می‌کنیم، یعنی مجبور می‌شویم فعالیت آن بخش را افزایش دهیم به علاوه با توجه به بازدید سایت و سابقه‌ای که در زمینه معرفی نرم افزار داشتیم می‌توانیم فروش و لایسنس بعضی از نرم افزار‌ها را به عهده بگیریم و مثل سایت‌های دانلود خارجی که نسخه‌های آزمایشی نرم افزار‌ها را روی سایت خود قرار می‌دهند و کاربران به سمت بازدید از سایت و استفاده از آن نرم افزار‌ها جلب می‌کنند، ما هم این کار را انجام دهیم.

یعنی باید حتما برای انجام این کار اجبار وجود داشته باشد؟

خیلی از شرکت‌های خارجی تولید نرم افزار در ایران نمایندگی ندارند تا بتوانند این کار را در کشور انجام دهند. هستند شرکت‌هایی که لایسنس نرم افزارهای خارجی را به صورت قانونی به فروش می‌رسانند ولی هر یک از این شرکت‌ها صرفا عامل پخش هستند و نمی‌توانند به ما سرویسی ارائه کنند که بتوان آن را در اختیار کاربران قرار داد.

مدتی پیش قالب سایت را تغییر دادید. این کار پس از چند سال انجام شد؟

بعد از شش سال

بعد از ۶ سال بالاخره قالب سایت را تغیر دادید و از آن قالب سه ستونه دل کندید و حالا به سراغ یک قالب جدید‌تر یا مدرن‌تر آمدید. فکر می‌کنید قالب جدید مناسب محتوایی که در حال حاضر تولید می‌کنید هست؟

قرار بود تغییر قالب سایت ما در چند فاز صورت بگیرد که در حال حاضر در فاز اول آن هستیم. فعلا در حال بررسی و سنجش بازخورد کاربران نسبت به تغییرات انجام شده هستیم که در ‌‌نهایت طی این فاز‌ها بتوانیم قالب سایت را طوری تنظیم کنیم که کاربران به سهولت بتوانند از آن استفاده کنند و محتوا و مطلب مورد نیاز خودشان را به آسانی پیدا کنند. بازخورد کاربران می‌تواند این ساختار را تغییر دهد.  

آیا در محیط وب ایران می‌توان مدیریت یک سایت را به عنوان شغل اصلی انتخاب کرد؟

بله، اما نه به عنوان یک شغل پایدار و ثابت

یعنی معتقدید که اطمینان شغلی در آن وجود ندارد؟

نه

از نظر درآمد می‌توان روی آن حساب کرد؟ الآن پی سی دانلود کار و شغل اصلی شما است؟

بله ولی در کنار آن سعی می‌کنم کارهای جانبی دیگری نیز انجام دهم.

درآمدتان خوب است؟ خیلی از کاربران این سوال را پرسیده‌اند که درآمد شما چقدر است؟

نه درآمد خوبی ندارد

به همین دلیل است که آن را به عنوان کار اصلی خود انتخاب کرده‌اید؟!

ممکن است خود یک شغل درآمد خوبی نداشته باشد اما فعالیت‌های جانبی که در کنار آن می‌توان انجام دادن درآمد زا هستند.

خیلی از سایت‌های دانلود ایرانی اصطلاحا سایت‌های زردی هستند، این موضوع را قبول دارید؟

بله و ما به دنبال این بوده و هستیم که جزو این گونه سایت‌ها قرار نگیریم.

برای رسیدن به این هدف چه کاری انجام دادید؟

این باز هم به سلیقه شخصی خودم بر می‌گردد که دوست نداشتم سایتی که جزو سرگرمی من بوده و به آن دلبستگی دارم به سمت نازیبایی کشیده شود حتی اگر از این راه درآمدی هم عایدم نگردد.

تعریف شما از کپی رایت چیست؟

رعایت حقوق کسی که کالایی را که ایده اصلی متعلق به خود اوست را تولید و عرضه می‌کند.

پس چرا به این حق احترام نمی‌گذارید؟

خیلی از کاربران با این موضوع موافقند که باید حق کپی رایت در زمینه نرم افزارهای خارجی رعایت شود و خیلی‌ها بر این باورند که رعایت این مسئله لزومی ندارد. این بحث بار‌ها و بار‌ها صورت گرفته و یک بحث طولانی است و موافقین و مخالفین خود را دارد.

نظر شما چیست؟ چرا شما به آن احترام نمی‌گذارید؟

در حال حاضر در کشور ما شرایط به گونه‌ای است که امکان رعایت کپی‌رایت نرم افزارهای خارجی مهیا نیست.

آیا طی این شش سال فعالیت، شرکتی پیدا شده که به دلیل استفاده غیرقانونی از نرم افزار آن‌ها به شما ایمیل بزند و یا از شما شکایت کند و یا از شما بخواهد که آن نرم افزار را از روی سایت خود بردارید؟

این اتفاق در مورد تعدادی از شرکت‌های داخلی افتاد. در اوایل فعالیت سایت برخی از مطالب توسط کاربران ارسال می‌شد و آن‌ها را روی سایت قرار می‌دادیم که در بین آن‌ها، بعضا نرم افزارهای کرک شده ایرانی هم قرار داشت که بعدا با اطلاع رسانی که از جانب شرکت سازنده انجام می‌شد ما آن مطلب را از روی سایت حذف می‌کردیم. در مورد نرم افزارهای خارجی هم این مورد صادق بوده که شرکت سازنده طی ایمیلی اطلاع داده که این نرم افزار متعلق به شرکت ما است و تقاضا داریم آن را از روی سایت خود بردارید که در بعضی از موارد ما ترتیب اثر دادیم.

بعضی از موارد؟ و در موارد دیگر؟ مثلا من ایمیل می‌زنم که من از فلان شرکت تماس می‌گیرم، برای مثال نرم افزار Nero را از روی سایت بردارید. جواب شما چیست، دقیقا چه پاسخی می‌دهید؟

ما اول بررسی می‌کنیم که آن نرم‌افزار تا چه حد برای ما و برای کاربران سایت مهم است. ممکن است یک نرم افزار هیچ طرفداری نداشته باشد. مطمئنا این نرم افزار را از روی سایت بر خواهیم داشت ولی اگر یک نرم افزار کاربر پسند و مهم باشد و کاربر ایرانی به آن احتیاج داشته باشد، در این مورد شرمنده شرکت خارجی می‌شویم!

یک آرزو برای وب فارسی بکنید

آرزو می‌کنم بتوانیم در وب فارسی یک محصول و یا یک سایت داشته باشیم که فارسی زبان‌ها را با آن بشناسند. ما تا به حال مصرف کننده سرویس‌ها و سایت‌های خارجی بودیم. خیلی دوست دارم بتوانیم سایتی داشته باشیم که بتوانیم آن را به بقیه کاربران جهانی عرضه کنیم و این سایت را به عنوان یک سایت ایرانی بشناسند؛ به عنوان یک سرویس.

ایده‌ای برای این کار دارید؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که ایده‌ای که در ذهن دارم را اجرا کنم؟

ایده‌های زیادی در ذهنم بوده ولی ترس از این وجود دارد که چون ما در یک کشوری زندگی می‌کنیم که برای اجرای ایده‌ها محدودیت داریم، زمانی که آن ایده اجرا شود، توسط سایر هم‌وطنان به سرقت برده شود و یا سرویس خارجی مشابه آن راه اندازی شود و چون ما آن‌قدر قدرت نداریم که به راحتی قادر باشیم یک سرویس فارسی را به عرصه برسانیم و آن را در جهان مطرح کنیم، خیلی زود توسط یک رقیب خارجی کشته شود.

* این مصاحبه در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ انجام شده است.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : کسب و کار موفق

...
ادامه مطلب
⏰ زنگ هشدار 💣 ورشکستگی چاپخانه‌های کوچک

⏰ زنگ هشدار 💣 ورشکستگی چاپخانه‌های کوچک

توسط .. علوی در ۲۳ مهر ۱۳۹۶

صنعت چاپ به عنوان صنعتی که نقش ویژه‌ای در اقتصاد نشر و فرهنگ کشور دارد و همچنین به عنوان صنعتی که در زنجیره ارزش بخش تولید، به همراه صنعت بسته‌بندی، یکی از حلقه‌های مهم زنجیره ارزش به شمار می‌رود، این روزها حال و روز خوبی ندارد

 

مجتبی کاوه
صنعت چاپ به عنوان صنعتی که نقش ویژه‌ای در اقتصاد نشر و فرهنگ کشور دارد و همچنین به عنوان صنعتی که در زنجیره ارزش بخش تولید، به همراه صنعت بسته‌بندی، یکی از حلقه‌های مهم زنجیره ارزش به شمار می‌رود، این روزها حال و روز خوبی ندارد. صنعت چاپ را می‌توان به دو بخش چاپخانه‌های صنعتی بزرگ و مدرن و چاپخانه‌های کارگاهی کوچک تقسیم کرد و با اینکه چاپخانه‌های صنعتی هم معضلات فراوانی دارند، ولی در حال حاضر خطر اصلی متوجه چاپخانه‌های کوچک است.
احتمال تعطیلی 50 درصد چاپخانه‌ها به دلیل مالیات ارزش افزوده
یک فعال صنعت چاپ با بیان اینکه وضعیت چاپخانه‌داران بستگی زیادی به اوضاع نشر دارد و بازار نشر سال‌هاست در سراشیبی سقوط قرار گرفته است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: هر سال و حتی هر ماه، سهم چاپ مطبوعات و کتب در سبد تامین منابع مالی چاپخانه‌داران کاهش می‌یابد و پیش‌بینی پایان این سیر نزولی واقعا ناممکن است. علی مغانی با اشاره به تیراژ اندک مطبوعات و کتب می‌افزاید: حتی تیراژ تنها روزنامه پرتیراژ کشور که چاپخانه اختصاصی مدرنی هم در اختیار دارد، بسیار کاهش یافته و وضعیت تیراژ کتاب‌هایی مثل دیوان حافظ هم که همیشه و در هر شرایطی تیراژ خود را حفظ کرده‌اند، به اندازه گذشته نیست. این وضعیت البته دلایلی دارد که موضوع بحث من نیست، ولی به هر حال اقتصاد نشر با چالش جدی دست به گریبان است و صنعت چاپ، به ویژه چاپخانه‌های کوچک با مضیقه‌های مالی شدیدی مواجه هستند. وی با اشاره به کم شدن فعالیت و حتی تعطیلی چاپخانه‌های کوچک، هشدار داد: مشکلی که اکنون به شکل فزاینده‌ای صنعت چاپ را تحت فشار قرار داده مشکل مالیات است، به نحوی که اگر برای حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده این صنعت فکری نشود، در ماه‌های آینده حداقل 50 درصد صنعت چاپ با خطر تعطیلی روبه‌رو می‌شود. این فعال صنعت چاپ با بیان اینکه طی سال‌های اخیر حق‌الزحمه و درآمد چاپخانه‌داران افزایشی نداشته است، گفت: سازمان امور مالیاتی ضمن تحمیل مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی به این صنعت خواهان تسویه سه ماه یک بار مالیات بر ارزش افزوده است؛ این در حالیست که ناشران و روزنامه‌داران هر 6 ماه یک بار به چاپخانه‌داران پرداختی دارند و برخی موارد چک‌های مدت‌دار آنها هم پاس نمی‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که چرا مشکل مالیات بر ارزش افزوده باعث تعطیلی چاپخانه‌ها خواهد شد، گفت: تصور نکنید در این مورد اغراقی وجود دارد. صنعت چاپ به ویژه چاپخانه‌‌های کوچک بنیه مالی بالایی ندارند و مبالغی که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از آنها طلب می‌شود، کمرشکن است. عدم تسویه این مبالغ طی مهلت مقرر قانونی جرایم سنگینی نیز به همراه دارد و طبعا وقتی این مالیات و جرایم متعلقه از سطحی بگذرد، دیگر ادامه کار آن چاپخانه میسر نیست و توجیهی ندارد.
تیر خلاص مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت چاپ
یک فعال دیگر صنعت چاپ نیز با بیان اینکه دست‌اندرکاران این صنعت به دنبال عدالت مالیاتی هستند، به «کسب‌وکار» می‌گوید: متاسفانه باید این را عنوان کرد که حیات و ممات صنعت چاپ کشور ما به‌ویژه چاپخانه‌های کوچک به یارانه‌های دولتی وابسته است، ولی دولت یارانه‌ها را به‌موقع پرداخت نمی‌کند و با این وضعیت نفس این چاپخانه‌ها به شماره می‌افتد. غلام بلوری افزود: برخی چاپخانه‌ها که توان سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات مدرن داشته‌اند با صنایع بسته‌بندی جوینت شده‌اند و وضعیت آنها بهتر است، اما اغلب چاپخانه‌ها در وضعیتی مطلوب نیستند و معضل مالیات بر ارزش افزوده برای آنها در حکم تیر خلاص است.
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

...
ادامه مطلب
❓ چه زمانی می توانید کسب و کار شخصی تان را راه اندازی کنید؟

❓ چه زمانی می توانید کسب و کار شخصی تان را راه اندازی کنید؟

توسط .. علوی در ۲۲ مهر ۱۳۹۶

سوال : من حدود پنج سال در شغل فعلی خودم بوده ام و نه تنها آن را دوست ندارم بلکه اداره ما چند ماه پیش مدیر جدیدی استخدام کرد که کار کردن با او شدیدا کلافه ام کرده است. او در کارش صداقت ندارد و ما را تشویق به استفاده از شیوه هایی می کند که باعث ارایه خدمات نامناسب به مشتری ها می شود.

راستش را بگویم همواره خواسته ام کسب و کار خودم را داشته باشم و فکر هم میکنم ایده خوبی برای تاسیس یک شرکت دارم. موضوع این است که من نوشته ای از شما خواندم که ریسک بالای شکست در کسب و کارهای جدید را یادآور شدید- چیزهایی که هیچوقت درباره آن نمی شنویم- و اکنون با خود کلنجار میروم که آیا زمان آن رسیده است که دل به دریا زده و شروع کنم. حال سوالم این است که شما چگونه به این نتیجه میرسید که برای آغاز یک کسب و کار آمادگی دارید یا خیر؟

 

دوست عزیز: سوال خوبیست خصوصا زمانیکه ما هر روز میلیونرهای خودساخته ای را می بینیم. در حال حاضر به نظر میرسد انگیزه اصلی شما برای شروع تجارت خود، فرار از دست رییس بداخلاقتان است و این زنگ خطری برای شماست. تاشنیوال می گوید : «هرگز نخواهید که برای گریز از یک وضعیت بغرنج، کسب و کاری را آغاز کنید. شما نیاز به ایده ای دارید که واقعا به آن مشتاق باشید در غیر این صورت شما هرگز در خلال دو سال ابتدای شروع کار -که فوق العاده دشوار است- موفق نمی شوید».

تاشنیوال هم مثل شما بود. حدود شش سال پیش در ۲۶ سالگی او از شغلش به عنوان یک مهندس در شرکت دِل خرسند نبود. در همان زمان او و یکی از دوستانش - مهندسِ یاهو، سامیت مهرا - در خلال زمان فراغت شان در حال ساختن برنامه هایی برای فیس بوک بودند. وقتی گوشی های هوشمند ظهور کردند هر دویشان از شغل خویش استعفا دادند و " وای مدیا لبز" را تاسیس کردند که اکنون در حال توسعه برنامه های موبایل برای پی پال، سیمنتک، بانک آمریکا و بسیاری دیگر می باشد. شرکت شان از دو نفر موسس به ۱۴۱ کارمند توسعه یافت و تاشنیوال در نظر دارد حدود ۸۰ نفر دیگر را تا انتهای سال به استخدام درآورد.

او میگوید: « ما واقعا نسبت به این تکنولوژی جدید مشتاق بودیم و نقطه عطفی را مشاهده کردیم که رشد و ترقی در آن فقط نیاز به یک حرکت سریع داشت. » اینکه بخواهید از یک شغل نامناسب یا هر رییسی بگریزید انگیزه محسوب نمی شود. برای شما هم همینطور است ، در ابتدا شما بایستی با انگیزه واقعی شروع کنید و سپس به عقب برگردید و راهی برای رسیدن به آن بیابید. ممکن است یک شغل جدید به جای یک کسب و کار جدید نیازتان را ارضا کند . با همه این حرفها از شغل فعلی تان به خاطر یک ایده بزرگ دست نکشید چون فقط ایده خالی کافی نیست.

بنابراین چه چیزهایی لازم و کافی است؟ به این چهار سوال پاسخ دهید تا دریابید

آیا شواهدی دارید که ایده شما موفق میشود؟

بسیاری از کارآفرینان کسب و کار شان را بدون تحقیقات کافی شروع میکنند سوالات دشواری میپرسند که مطمین شوند کالا یا خدمات شان - به قول آقای کاتلیب سرمایه دار معروف : «آن چیزیست که مردم واقعا میخواهند یا بدان نیاز دارند و رقیبها چه کسانی هستند. خصوصا اگر امیدوار به جذب سرمایه گذار هستید باید مشتری و درآمد داشته باشید. کسی روی یک ایده سرمایه گذاری نمی کند».

یک راه برای ایجاد کسب و کار تان بدون اینکه از شغلتان دست بکشید: شرکت تان را در وقت های آزادی که دارید تاسیس کنید تا زمانیکه مطمین شوید میتوانید در بازار دوام بیاورید.

آیا هنگام ورشکستگی طی دو سال ابتدای کار آمادگی دارید؟

تاشنیوال و مهرا شرکت وای مدیا لبز را با پس انداز و موجودی کارت اعتباریشان تاسیس کردند و سپس طی فعالیت برای جذب مشتری و بهینه سازی نرم افزارشان هیچگونه پولی از درامدشان را برای خودشان برنداشتند. تاشنیوال میگوید :« ما خیلی صرفه جویانه زندگی میکردیم. در حقیقت چیزی نمانده بود از نظر مالی کم بیاوریم.» کسی از این وضعیت خوشش نمی آید. او همچنین میگوید « اگر برای کس دیگری کار می کنید حقوقتان را بدون توجه به وضعیت شرکت دریافت میکنید. ولی با شرکت خودتان این ممکن نیست».

آیا توانایی حل مشکلات و عبور از موانع پیش رو را در خودتان می بینید؟

چیزی که تاشنیوال بعد از جدایی از شرکت دِل از دست داد سیستم پشتیبانی عظیم شرکتی بود که همیشه از آن برخوردار بود. « شما به عنوان یک کارمند به منابع شرکت دسترسی دارید. شما میتوانید فرض کنید که مدیرتان شما را در حل مشکلاتتان پشتیبانی می کند.» او ادامه میدهد: «در یک سرمایه گذاری جدید شما خودتان همه کارها را میکنید -- مادامیکه تحت فشار شدیدی جهت کسب نتایج قرار دارید».

آیا زندگی شخصی تان در خارج از محل کار شما را وادار به تسلیم می کند؟

اگر خانواده ای دارید آنها در مورد شما چه احساسی دارند؟ «به عنوان یک کارآفرین شما همیشه حتی شبها و آخر هفته ها و تعطیلات درگیر تلفن هستید.» گاتلیب سرمایه دار معروف ادامه میدهد : « من تولدها و رویدادهای بسیاری را از دست داده ام و دوستان و بستگان زیادی را کنار گذاشته ام. خلاصه بگویم که من در ۱۴ سال گذشته به تعطیلات نرفته ام.» او اضافه میکند «برای چه چیزی همیشه در حال دویدن هستیم. زندگی یک کارآفرین به گروه خونی هر کسی نمیخورد. بسیاری از کارآفرینان -- به علاوه آنهایی که زندگی واقعی و یا همسری حساس دارند- میگویند که انگار با شرکت شان ازدواج کرده اند».

اگر پاسخ صادقانه شما به همه سوالات مثبت است پس دنباله کسب و کارتان را بگیرید. اما اگر هرکدام از چهار سوال (یا بیشتر از یکی) شما را به توقف و تفکر وا می دارد دنبال یافتن شغل دیگری - شاید در همین شرکت فعلی ولی با رییس بهتری - بجایش باشید. با آرزوی موفقیت.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از :‌ کسب و کار موفق

...
ادامه مطلب
✍️ احکام معاملات – ۲۲

✍️ احکام معاملات – ۲۲

توسط .. علوی در ۱۹ مهر ۱۳۹۶

س: آیا شخصى که به صورت واسطه‌اى معامله مى‌کند حتى اگر وجهى را مبادله نکند و صرفاً به دلیل خوش سابقه بودنش معامله بدون وجه انجام مى‌دهد سودى را که بدست مى‌آورد مى‌تواند در آن دخل و تصرف کند؟

ج) اگر جنس را مى‌خرد و ثمن آن را به ذمّه مى‌گیرد و سپس آن را به دیگرى بفروشد، معامله مذکور بلامانع است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سلسله مطالب “احکام معاملات“، حاوی مسائل مهمّ و مورد ابتلاء در ابواب عبادات و معاملات است که مطابق با فتاوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظلّه العالی) می باشد.

آرشیو احکام معاملات :

احکام معاملات - ۲۱

احکام معاملات – ۲۰

احکام معاملات – ۱۹

احکام معاملات – ۱۸

احکام معاملات – ۱۷

احکام معاملات – ۱۶

احکام معاملات – ۱۵

احکام معاملات – ۱۴

احکام معاملات – ۱۳

احکام معاملات – ۱۲

احکام معاملات – ۱۱

احکام معاملات ۱۰

احکام معاملات – ۹

احکام معاملات – ۸

احکام معاملات – ۷

احکام معاملات – ۶

احکام معاملات – ۵

احکام معاملات – ۴

احکام معاملات – ۳

احکام معاملات – ۲

احکام معاملات – ۱

...
ادامه مطلب
🌍 چگونه یک نام دامنه مناسب و جذاب انتخاب کنیم؟

🌍 چگونه یک نام دامنه مناسب و جذاب انتخاب کنیم؟

توسط .. علوی در ۱۸ مهر ۱۳۹۶

انتخاب نام دامنه مناسب برای موفقیت وبسایت خود بسیار مهم است. زمانی که می‌خواهید کسب و کار آنلاینی را شروع کنید، یکی از جنبه‌های مهم برای اینکه افراد یا عموم شما را بشناسند، نام دامنه کسب و کارتان است. اندیشیدن به نام دامنه به عنوان نامی است که کسب و کار شما همیشه به صورت آنلاین و آفلاین شناخته خواهد شد. انتخاب نام دامنه به همان اندازه انتخاب نام فرزند جدید مهم است، بطوریکه در طول دوره کسب و کار، شما توسط آن نام شناخته خواهید شد. بسیاری از قوانین کلی وجود دارد که می‌توانید جهت یافتن نام دامنه که به طور کامل با کسب و کار شما متناسب باشد به کار ببرید.

در گذشته، حفظ کردن نام دامنه مورد نظر سخت بود به طوریکه محبوب‌ترین و رایج‌ترین پسوندها .com و  .org و دیگر نام‌های دامنه سطح بالا بود؛ اما بسیاری از گزینه‌های بیشتر دیگری از لحاظ پسوند نام دامنه از جمله .io، .net، .guru، .mob، .photo، .buzz و غیره وجود دارد. بسته به نوع کسب و کاری که دارید، می‌توانید نام دامنه‌ای انتخاب کنید که برای کسب و کار شما بهتر کار می‌کند. با این حال قبل از اینکه هر اقدامی انجام دهید، باید نامی را که توسط آن می‌خواهید در دنیای آنلاین شناخته شوید را بررسی کنید. هنگامی که نام‌های دامنه را برای یک شرکت انتخاب کردید، باید برند خود را در ذهن داشته باشید. نام شما باید تشابهاتی با نام برند شما داشته باشد اما بصورت یک نام هوشمند و به یاد ماندنی ایجاد شود، به عنوان مثال اگر نام شرکت شما Royaler Info Ltd باشد می‌توانید نام‌هایی مانند Royaler.com، RoyalerTech.com یا Royalerinfo.com (البته در صورت دردسترس بودن) انتخاب کنید. در ادامه به مراحلی اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند تا بهترین نام دامنه را انتخاب کنید.

1- تایپ کردن (نوشتن) و تلفظ آن آسان باشد

یافتن نام دامنه‌ای که نوشتن آن آسان باشد برای موفقیت آنلاین بسیار مهم است. در صورتی که از اصطلاح عامیانه (مثلا از u به جای you) و یا از کلماتی با املای متعدد (express در برابر xpress) استفاده کنید می‌تواند یافتن سایت را برای مشتریان‌تان مشکل کند. در صورتی که وبسایت شما به زبان انگلیسی نوشته شده است، مطمئن شوید دامنه دارای کارکترهای اسپانیایی یا عربی نیست. همچنین مراقب کلمات هم آوا (homophone) باشید (یعنی کلماتی که دارای تلفظ مشابه اما معنا یا املای متفاوتی دارند)، به این دلیل که برای بازدیدکنندگان وبسایت منجر به تایپ کردن اشتباه می‌شود. بنابراین باید تلفظ کردن و املای آن برای هر شونده‌ای آسان باشد.

2- کوتاه باشد

در صورتی که نام دامنه بلند و پیچیده باشد، ریسک اینکه مشتریان به اشتباه تایپ کنند زیاد می‌باشد. انتخاب نام دامنه کوتاه و ساده باعث می‌شود بهتر در ذهن افراد بماند. بنابراین دامنه‌ای که دارای کاراکترهای کمتر باشد، تایپ آن آسان‌تر است، آسان‌تر گفته شده و نیز به اشتراک گذاشته می‌شود و نیز بر روی پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی و نیز نتایج جستجو کمتر کوتاه یا مختصر می‌شود. چنانچه در صورتی که نام‌های دامنه طولانی باشند آنها فشرده شده‌اند، ممکن است به طور کامل نشان داده نشوند یا تنها مثلا t.co و یا غیره دیده شود. همچنین ممکن است مشتریان نام دامنه را اشتباه وارد کنند و بنابراین ترافیک خود را از دست بدهید.

3- از کلمات کلیدی استفاده کنید

کلمات کلیدی نقش مهمی را دریک دامنه ایفا می‌کنند. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه خود، به موتورهای جستجو می‌گویید که وبسایت شما در مورد چیست. همراه با محتوای خوب و تجربه کاربری خوب، کلمات کلیدی در دامنه می‌توانند کمک کنند که رتبه بالاتری در گوگل بگیرید. یافتن یک نام دامنه خوب با کلمات کلیدی هدف مورد نظر خود بسیار مشکل است. شما باید خلاق باشید و کلمات کلیدی خود را با دیگر کلمات برای ایجاد یک نام دامنه مناسب ترکیب کنید.

4- منحصر به فرد باشد و قابلیت برند شدن (brandable) داشته باشد

نام دامنه سایت شما باید منحصر به فرد باشد  و نیز به خوبی در ذهن بماند. هوشمندانه است که سایت‌های دیگر را در گوشه و کنار بررسی کنید و ببینید که چه نام‌های دومینی انتخاب کرده‌اند. شما نمی‌خواهید به طور تصادفی از یک نام تجاری گذاشته شده استفاده کنید و یا متهم به کپی کردن نام‌های دیگر شوید. می‌توانید یک نام دامنه‌ای انتخاب کنید که قابلیت برند شدن یا brandable بیشتری داشته باشد. دامنه brandable منحصر به فرد، جذاب و به یاد ماندنی است. به عنوان مثال Amazon.com بسیار قابلیت برند شدگی بیشتری نسبت به BuyBooksOnline.com دارد. مثال‌های دیگر مانند نام دامنه گوگل و یاهو است که معنای خاصی نمی‌دهند و دارای کلمه کلیدی نیستند اما همگی برند شرکت‌های خودشان هستند. بنابراین انتخاب نام دامنه اصولی و مناسب که برند کسب و کار شود، بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب است.

5- از خط فاصله‌ها اجتناب شود

هرگز نام دامنه‌ای با خط فاصله ایجاد نکنید. خط فاصله‌ها می‌توانند علامتی از اسپم دامنه باشند که نمی‌خواهید با آن در ارتباط باشید. به این دلیل که اسپمرها برای انتخاب نام دامنه خود به دلیل محدودیت و اغلب به دلیل ثبت شدن دامنه مورد نظرشان در قبل، آن دامنه را با اضافه کردن خط فاصله ثبت می‌کنند. بنابراین گوگل روی این نوع دامنه‌ها حساسیت دارد و استفاده از خط فاصله در دامنه جزو نقطه ضعف به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که گوگل کل دامنه‌های دارای خط فاصله را جزو اسپمر نمی‌شناسد و این دامنه‌ها می‌توانند مشغول به فعالیت باشند. همچنین دامنه‌های دارای خط فاصله مستعد نوشتن به طور غلط هستند و ممکن است هجی کردن آن برای کاربر آزار دهنده باشد.

6- حروف دابل به کار نبرید

خوب است که در انتخاب نام دامنه از حروف دابل استفاده نکنید به این دلیل که ممکن است به دلیل اشتباه تایپ کردن ترافیک خود را از دست بدهید. برای مثال دامنه‌ای مانند Presssetup.com بیشتر مستعد ابتلا به اشتباه تایپی می‌باشد که نتیجه آن می‌تواند از دست دان ترافیک باشد.

7- .com را انتخاب کنید

تعداد زیادی از پسوندهای نام دامنه جدید امروزه وجود دارد، پسوندهایی مانند .com، .net، .org تا پسوندهایی مانند .pizza، photography. و حتی .blog در حالیکه می‌تواند انتخاب پسوندهای جدید وسوسه‌انگیز باشد اما پیشنهاد می‌شود دامنه .com را انتخاب کنید به این دلیل که هنوز هم از پسوندهای معتبر و ریشه دار است و معمولا تمام افرادی که قصد ساخت برندی را دارند سعی می‌کنند آن را ثبت کنند. پسوندهای جدیدتر مانند .ninija یا .photograpy می‌توانند غیر قابل اعتماد باشند. دامنه‌های دات کام همچنین بیشتر در ذهن می‌مانند. بسیاری از کاربران به خصوص آنهایی که به خوبی مهارت یا آگاهی در استفاده از تکنولوژی را ندارند به طور اتوماتیک .com را در پایان هر دامنه بدون فکر کردن می‌نویسند، بنابراین اگر غیر از .comباشد با ارور صفحه مواجه می‌شوند. همچنین بیشتر صفحه کلید گوشی‌های هوشمند به طور اتوماتیک دارای یک دکمه com. می‌باشد.

در حالت استثنا، در صورتی که پسوند نام دامنه شما توسط شخصی خارج از ایران ثبت شده بود و برنامه ای برای تبلیغات در گوگل ندارید، می توانید صرفا دامنه ir را ثبت نمایید، در غیر اینصورت معمولا پیشنهاد می شود که هر دو دامنه را ثبت کنید و دامنه com را به عنوان دامنه اصلی خود انتخاب نمایید.

8- انتخاب نام دامنه مرتبط با کسب و کار

انتخاب نام دامنه‌ای هوشمندانه است که مرتبط با کسب و کار شما باشد به این دلیل که کاربران متوجه می‌شوند سایت در مورد چیست. اما نباید گزینه‌های خود را بیش از حد محدود کنید، برای مثال یک گلفروش ممکن است نام دامنه‌ای مانند orchidblog.com را انتخاب کند، اما بعد از آن بخواهد سایت خود را در مورد گل‌های دیگر در کنار گل ارکیده شروع کند. در اینصورت ممکن است نام دامنه باعث جذب نشدن خوانندگانی شود که علاقه به گلهای دیگر دارند. انتقال درست سایت وردپرس شما به یک دامنه جدید می‌تواند یک فرایند خسته کننده باشد و در صورت انجام دادن ناصحیح می‌تواند باعث از دست دادن رتبه‌بندی‌های جستجو و ترافیک شود. بنابراین خیلی مهم است این نکات را در ذهن داشته باشید تا بتوانید بهترین نام دامنه را برای وبسایت خود انتخاب کنید.
با توجه به مطالب بالا، نام دامنه تأثیر قابل توجهی بر روی موفقیت و پتانسیل وبسایت خواهد گذاشت. بنابراین مطمئن شوید که در هنگام انتخاب آن بررسی‌های دقیق را انجام داده‌اید و نکات ذکر شده را برای کمک به بهترین انتخاب نام دامنه به کار برده‌اید.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از :‌ کسب و کار موفق

...
ادامه مطلب
🍀 درس‌هایی از روش‌های مدیریتی زنان

🍀 درس‌هایی از روش‌های مدیریتی زنان

توسط .. علوی در ۱۶ مهر ۱۳۹۶

زنان بسیاری وجود دارند که دارای مهارت‌های بالا در زمینه‌ی مدیریت هستند. مطمئنا هر چقدر بیشتر از توانایی این افراد استفاده شود، به نفع یک کسب‌و‌کار خواهد بود.

شاید اگر چندین سال پیش شخصی می‌گفت که زنان در آینده نقش مهمی را در مدیریت ایفا خواهند کرد، کسی حرفش را جدی نمی‌گرفت. اما این روزها شرکت‌های بزرگی مانند CocaCola، Nestle و Accenture برخی از سمت‌های مدیریت کلان خود را به زنان سپرده‌اند. این مدیران بزرگ هر سال در یک رویداد ۲ روزه دور هم جمع شده و فرصت پیدا می‌کنند تا جدیدترین و مهم‌ترین تجربیات مدیریتی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. ما نیز در این مقاله‌ی زومیت به بررسی و تحلیل نکات مدیریتی ۴۴ نفر از مطرح‌ترین مدیرانی می‌پردازیم که در این رویداد سخنرانی کرده‌اند.

۱- همدلی، ضروری است

لیسا لینگ (Lisa Ling)، تهیه کننده و مجری برنامه‌ی This is Life در شبکه‌ی CNN است. لیسا تا به حال داستان‌های زیادی را در برنامه‌ی خود تعریف کرده است. او در تمام این داستان‌ها دیدگاه آمریکایی خود را کنار می‌گذارد تا بتواند تصویر دقیق‌تری از زندگی کودکان سرباز افغانستان و ... را برای مخاطبان خود ایجاد کند. برنامه‌های او نمونه‌ی کاملی از قدرت داستان سرایی و همدلی هستند. هرچقدر کسب‌و‌کارها فعالیت‌های خود را بیشتر به سمت جهانی شدن گسترش می‌دهند، همدلی و نسبیت گرایی فرهنگی نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. لیسا در سخنرانی‌های خود به دیگران گفت زمانی که واقعیت جدید و ناراحت کننده‌‌ای آشکار می‌شود، همه‌ی افراد برای از بین بردن آن مسئول هستند.

۲- تعهد داشتن به اخلاق خوش

گریس کیللیا (Grace Killelea)، مدیرعامل شرکت GkC و بنیان‌گذار Half The Sky Leadership در متن سخنرانی خود یک داستان شخصی و تأثیرگذار برای شنوندگان تعریف کرد. او با سخنرانی خود ثابت کرد هرچقدر پیام ما خاص‌تر و صادقانه‌تر باشد، مردم نیز واکنش بهتری به آن نشان می‌دهند. او تکنیک‌های خاصی را در مورد چگونگی انعطاف‌پذیری در محیط کار و زندگی شخصی ارائه داد و گفت: «به خانواده‌ی خود اهمیت دهید و با چیزهایی که شما را آزار می‌دهند کنار بیایید. همچنین از تغییرات استقبال کرده و دیدگاه خود را تغییر دهید.»

۳- تنوع، مهم‌ترین استراتژی است

جولی سوییت (Julie Sweet)، مدیرعامل شرکت Accenture روی تنوع داشتن تأکید می‌کند. او معتقد است که این روزها مدیرعاملان به مکالمات متنوع، عادلانه و ترکیبی اهمیت زیادی می‌دهند. تنوع، دیگر به‌عنوان عامل جانبی یک استراتژی در نظر گرفته نمی‌شود بلکه پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهد. شرکت‌ها برای تضمین موفقیت خود در قرن ۲۱ باید کارمندانی در سنین مختلف و با جنسیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت را استخدام کنند تا بتوانند میزان نو‌آوری خود را بالا ببرند. او در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مورد اهمیت حضور فعال یک رهبر در شرکت صحبت کرد و تأکید کرد که رهبران باید با افرادی در ارتباط باشند که بر میزان اعتبار آن‌ها بیفزاید.

۴- صحبت‌های یک رهبر مهم هستند

ویکتوریا مدوک (Victoria Medvec)، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی مرکز زنان در دانشگاه Northwestern است. او نکته‌های جالبی را در مورد اصول کلیدی در خصوص مذاکره بیان کرد و گفت: «در مورد ارزش‌های خود با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید و بعد از شنیدن اولین مخالفت، کنار نکشید. در یک مذاکره تنها منافع خود را در نظر نگیرید. تمام جوانب را در نظر گرفته و فراموش نکنید که دیگران نیز باید از یک معامله سود ببرند.»

 

توضیح عکس

عکس مربوط به خانم دکتر شیرین دخت فرهادی مشاور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در امور زنان و خانواده می باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : کسب و کار موفق

...
ادامه مطلب
💯 چگونه یک کارمند نمونه باشیم؟ 💯

💯 چگونه یک کارمند نمونه باشیم؟ 💯

توسط .. علوی در ۱۲ مهر ۱۳۹۶

کارمند نمونه بودن مانند این است که کسبوکار شخصی خودتان را داشته باشید، کسبوکاری با کمترین ریسک و مشتریهای محدود. شما بهعنوان کارمند، روی چیزی تمرکز میکنید که مشتریان اصلیتان یعنی کارفرما، مدیر ارشد یا سرپرستتان از شما توقع دارند. در واقع یک کارمند نمونه آموزش میبیند و خودش را وقف وظایفش میکند. از آنجایی که هر شغلی برای رسیدن به موفقیت، رموز مخصوص خودش را دارد و یک کارمند نمونه هم دارای خصوصیاتی است که او را از سایر کارمندان متمایز میکند، در این نوشته میخواهیم دربارهی راهکارهای تبدیل شدن به یک کارمند نمونه با شما صحبت کنیم.

۱. برای تبدیل شدن به یک کارمند نمونه باید رفتاری حرفهای داشته باشید

یادتان باشد جایی که شما کار میکنید، ممکن است یک کسب‌‌وکار شخصی، بیمارستان، یک ادارهی دولتی یا حتی یک فروشگاه خرده فروشی کوچک باشد، اما زمین بازی نیست! مگر اینکه کارمند یک مجموعهی ورزشی یا سرپرست یک زمین بازی باشید. پس یادتان باشد کارمندِ هر جایی که هستید، داشتن اخلاق حرفه ای مهمترین رُکن موفقیت شماست.

مطمئن باشید هم اربابرجوع و هم کارکنان، تفاوت بین یک کارمند شوخطبع و فردی که تلاش میکند فریبشان بدهد را بهخوبی میفهمند. منظورم از کارمند شوخ، کسی است که شخصیت مثبتی دارد و البته همیشه هم لبخند بر لب دارد. خودتان هم حتما تابهحال با چنین افرادی برخورد داشتهاید و تفاوت بین این افراد و سایرین را متوجه شدهاید. این افراد انرژی خوبی دارند و حال شما را خوب میکنند. اخلاق حرفهای چیزی است که فرسنگها از فریب فاصله دارد و تضمینکنندهی موفقیت شما در حیطهی کاریتان است.

۲. انتقادپذیر باشید و بیاموزید درنهایت احترام انتقاد کنید

 وقتی مورد انتقاد قرار میگیرید، در واقع نقاط ضعف و اولویتهای کاریتان به شما یادآوری میشوند. اگر رئیس یا یکی از همکارانتان بهنحوی آزاردهنده شما را مورد انتقاد قرار میدهند، بهسرعت عکسالعمل نشان ندهید چون همهچیز خرابتر میشود. هوشمندانهترین حرکت در این موقعیت این است که اجازه بدهید هردو نفرتان آرامتر شوید، سپس با هم صحبت کنید.

دوستان عزیزم لازم نیست احساساتتان را مخفی کنید اما در عین حال طوری رفتار کنید که فرد موردنظر متوجه حسن نیت شما برای حل مشکل بشود. به او بگویید میخواهید مسئله حل شود و دوست دارید همانگونه که او از شما توقع دارد، آن کار را پیش ببرید.

۳. شغلتان را خوب یاد بگیرید و وظایفتان را به بهترین نحو انجام بدهید

دوستان عزیزم هر شغلی سختیهای خودش را دارد. پس خواه شغلتان خستهکننده و کمدرآمد است و خواه دشوار و پُردرآمد، بهتر است کارتان را خوب یاد بگیرید. پیشرفت در یک کار معمولا با توانایی و انگیزهی فرد برای انجام آن، وفاداری فرد به محل کارش، ظرفیت و استعداد آن کارمند و میزان تحصیلات او رابطهی مستقیم دارد. وقتی کسی نمیداند چگونه باید در شغلش پیشرفت کند یا نمیتواند کارش را به بهترین نحو انجام بدهد، بهترین کار این است که بهجای بهانهتراشی برای کمکاریهایش، سراغ شغل دیگری برود تا بتواند در آن شغل احساس بهتر و پیشرفت قابل ملاحظهتری داشته باشد.

۴. با همکارانتان روابط بهتری برقرار کنید

هر فردی در حیطهی فعالیت خود دارای مهارت ویژهای است و همهی ما میتوانیم هنگام نیاز، از مهارتهای یکدیگر بهره ببریم. پس سعی کنید رفتارتان با همهی همکارانتان متواضعانه، همراه با محبت و احترام باشد. این رویه بیش از آنچه فکرش را میکنید، قدرتمند است و میتواند خوشنامی شما را بیشازپیش افزایش بدهد. از طرفی سعی کنید از کارمندانی که رفتار مناسبی ندارند و به دیگران بیاحترامی میکنند، فاصله بگیرید.

۵. برای آموختن مهارتهای جدید، هیچ فرصتی را از دست ندهید

اگر سازمان یا شرکت شما برای ارتقای شغلی یا تحصیلی کارمندان، دورههای آموزشی ترتیب میدهد یا هزینهی دورههای آموزشی کارمندانش را پرداخت میکند، حتما از این امکانات استفاده کنید. کسب مهارتهای جدید و یادگیری بیشتر، شما را فردی بااستعداد معرفی میکند و نشان میدهد که همیشه علاقهمند به یادگیری هستید، بنابراین نسبت به دیگران از یک زندگی باکیفیتتر برخوردارید. این موضوع جایی اهمیت پیدا میکند که بهعنوان مثال اگر سازمان شما بنا به دلایلی مجبور به تعدیل نیرو شود، شما را که چندین تخصص دارید و فرد سختکوشی هستید، هرگز از دست نخواهد داد. حتی اگر اتفاقی بیفتد و کارتان را از دست بدهید، میتوانید از دیگر مهارتهایتان بهره ببرید و در کمترین زمان شغل دیگری پیدا کنید.

۶. کارتان را خوب انجام بدهید

 یکی از راههای تبدیل شدن به یک کارمند نمونه این است که خوب کار کنید، بهموقع سرکار حاضر شوید و بگذارید مدیرانتان ببینند که در کارتان وارد هستید. در یک کلام خوشسابقه باشید و اجازه ندهید به کمکاری و وقت‌‌نشناسی شُهره شوید یا بهعنوان یک فرد آماتور زبانزد دیگران شوید. همانطور که خودتان هم میدانید، غیبهای مکرر، پشت گوش انداختن کارها یا به تعویق انداختنشان، دریافت تذکرهای مکرر بهخاطر رفتارهای غیرحرفهای یا دور از شأن محیط کاری، عدم رعایت مقررات محیط کار و برخورد نامناسب با اربابرجوع، از مهمترین مواردی هستند که منجر به اخراج شدن افراد میشود. یادتان باشد بهانه دست کسی ندهید تا لازم نباشد برای حفظ شغلتان، به کسی توضیح بدهید.

۷. وقت شناس باشید

هر روز حداقل ۱۵ دقیقه زودتر از شروع ساعت کاری در محل کارتان حاضر شوید. به این ترتیب حتی اگر در مسیر رسیدن به محل کارتان اتفاق پیشبینی نشدهای هم بیفتد، باز هم سر وقت میرسید. ممکن است مجبور شوید اتومبیلتان را جایی دورتر از محل کارتان پارک کنید و تا اداره پیاده بروید پس باید چنین مواردی را پیشبینی کنید تا سر وقت برسید. حتی اگر یکی از مشتریهای شما کمی زودتر برسد، شما آنجا هستید تا با او خوشوبش کنید و این خودش در روند کاری شما اهمیت دارد. اگر کمی زودتر راه بیفتید و بهموقع به محل کارتان برسید، کسی که با شما کار دارد معطل نمیشود پس شکایتی هم مبنی بر معطلی یا تلف شدن وقت از طرف اربابرجوع دریافت نخواهید کرد و سابقهتان نزد رئیس خراب نمیشود.

۸. همیشه از کارفرمای خود بپرسید انتظار چه نتیجهای را دارد

پرسیدن این سؤال از مدیر یا سرپرستتان به این معناست که شما یک قدم از سایر همکارانتان جلوتر هستید و موفقتر از ۹۵ درصد کارمندان خواهید بود. وقتی کارتان را بلد باشید و آن را به بهترین نحو انجام بدهید، کافی است بدانید مطلوبترین نتیجه در یک پروژهی کاریِ بهخصوص چیست، آن وقت همان هدف را دنبال کنید، پشتکار نشان بدهید و موانع را برطرف کنید تا درنهایت موفق شوید.

۹. راهحلها و پیشنهادهایتان را ارائه بدهید

اگر میخواهید یک کارمند نمونه باشید، دربارهی مسائل کاری و پروژههای مختلف بیتفاوت نباشید. ممکن است راهحلی که پیشنهاد میکنید یا راهکاری که ارائه میدهید درست نباشد، اما مهم این است که همکاران و مدیرانتان شما را بهعنوان یک فرد فعال بشناسند که کار و منافع سازمان برایش مهم است.

دوستان عزیزم درست است که متقاعد کردن دیگران کار مشکلی است اما کافی است بکوشید و اعتماد دیگران را جلب کنید آنوقت راهتان برای همیشه هموار میشود. معمولا برای هر مشکلی یک یا چندین راهحل وجود دارد ممکن است رئیس شما از راهحلتان خوشش نیاید اما سعی کنید درمورد حل مشکل مثبت اندیش باشید نه اینکه آیهی یأس بخوانید. از طرفی حواستان باشد که مشکلات زندگیتان را وارد محیط کارتان نکنید اگر نتوانید این دو را از هم تفکیک کنید و مشکلات شخصی راندمان کاریتان را پایین بیاورد، ممکن است از دید رئیس یا سرپرستتان، فرد ضعیفی جلوه کنید، پس برای پروژههای مهم سراغ شما نمیآیند و اصطلاحا شما را بازی نمیدهند چون آنها به باهوشترین و متعادلترین فرد گروهشان بهعنوان مشاور یا مجری کار نیاز دارند.

۱۰. وقت تلف نکنید

برای به نتیجه رساندن کار یا پروژهای که به شما محول شده است، دستدست نکنید. عزمتان را جزم کنید و کارتان را در مهلت تعیینشده تمام کنید. افراد دقیقهنودی معمولا جزو نمونهها نیستند پس دقیقه‌‌نودی نباشید چون رئیستان هم مانند هر فرد عادی دیگری تحملی دارد و اگر از کوره در برود، اصلا برای شُهرت کاری شما خوب نیست.

۱۱. سرتان فقط به کار خودتان باشد

حاشیهسازی، پرداختن به شایعات و سخنچینی در محیط کار جزو رفتارهای یک کارمند نمونه نیست، پس غیر از وظایفتان روی چیز دیگری تمرکز نکنید. هیچ کارفرمایی بابت شایعهپراکنی، سخنچینی و پرداختن به حاشیه، به کارمندانش حقوق نمیدهد. اگر دوست دارید با همکارانتان روابط خوب و صمیمانهای داشته باشید، در طول روز چند کلمه حرف زدن، ناهار خوردن یا معاشرت کردن با آنها اصلا اشکالی ندارد. ولی وقت گذراندن با همکاران در ساعات کاری و بهمدت طولانی، به کار شما لطمه وارد خواهد کرد. از طرفی معمولا رئیس این نوع رفتارها را زیر نظر دارد و تأثیر خوبی روی او نخواهد گذاشت چون وقتی یکی از کارمندان به سراغ همکارش میرود و او را به حرف میگیرد، در واقع هردو از تمرکز کامل روی کارشان بازمیمانند.

تصور کنید شما دارید با همکار خود حرف میزنید و همزمان رئیستان از آنجا عبور میکند و شما را میبیند. تا اینجا مشکلی پیش نمیآید، اما بهتر است زودتر حرفتان را تمام کنید و سر کارتان برگردید چون صورت خوشی نخواهد داشت اگر رئیستان برگردد و شما را باز هم در همان وضعیت ببیند. چون به نظر میآید از کارتان میزنید. درضمن اگر مشکلی پیش بیاید، ممکن است خدایی نکرده شما بهعنوان عامل اصلی شایعات یا حاشیهسازی بدنام شوید. هیچوقت در حضور رئیس، پشت سر همکارانتان حرف نزنید چون این کار نهتنها روش خوبی برای نزدیک شدن به او نیست بلکه یک رئیس چنین فردی را شخصی فریبکار یا توطئهگر تلقی میکند.

۱۲. همیشه فردی فعال باشید

دوستان عزیزم برای تبدیل شدن به یک کارمند نمونه باید بهقدری فعال باشید که هیچ کاری روی میزتان نماند. کارها را بهترتیب و درنهایت سرعت و دقت انجام بدهید.

۱۳. پوشش مناسب داشته باشید

یادتان باشد لباسی که برای محیط کارتان انتخاب میکنید، روی تصویری که از خودتان در ذهن همکاران و رئیستان بهوجود میآورید، تأثیر مثبت یا منفی دارد. از طرفی اگر شغلی دارید که مستقیما با اربابرجوع در ارتباط هستید، پوشش مناسب برای تحت تأثیر قرار دادن مشتری و نشان دادن ارزش کارتان، اهمیت ویژهای دارد.

۱۴. سرتان را بالا بگیرید و اعتمادبهنفستان را حفظ کنید

آرامش و اعتماد به نفس انرژی شما را برای پویایی در محیط کار بیشتر میکنند و باعث میشوند مطمئن و کاربلد به نظر برسید.

۱۵. برای انجام پروژههای کاری داوطلب و فعال باشید

دوستان عزیزم وقتی در محل کارتان صحبت از انجام یک پروژه میشود، نگران این نباشید که آخر کار چه کسی مورد تعریف و تمجید قرار میگیرد، رئیستان خیلی بیشتر از آنچه فکرش را میکنید به همهچیز آگاه است. به فکر کارِ تیمی باشید و تکرَوی را فراموش کنید. بگذارید افتخارِ بهانجامرساندن یک پروژه برای کل تیمتان باشد. با داوطلب شدن برای شرکت در یک پروژه، دستتان باز است و میتوانید انتخاب کنید که کجای بازی باشید. بههرحال وقتی قرار است بخشی از مسئولیت کار را برعهده بگیرید، بهتر است یکی از اولین کسانی باشید که برای انجام آن کار پا پیش میگذارد.

۱۶. در محل کارتان زیاد با تلفن صحبت نکنید

محل کار همانطور که از نامش برمیآید، محل پرداختن به کار و مسئولیتهای شغلی است. پس گوشی تلفنتان را در کشوی میز بگذارید و سعی کنید فقط در موارد ضروری از تلفن استفاده کنید.

۱۷. تا پایان ساعت کاریتان به انجام وظیفه ادامه بدهید

دوستان عزیزم کارمند نمونه مانند دیگر کارمندان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مانده به پایان ساعت کاری، محل کارش را ترک نمیکند. چنددقیقهی پایانیِ روز کاری که سرتان خلوت است، میزتان را سروسامان بدهید و برای کارهای فردابرنامه ریزی کنید.

۱۸. کارمندان جدید را راهنمایی و تشویق کنید

 وقتی کارمندان جدید و جوانتر شروع به کار میکنند، آنها را راهنمایی و تشویق کنید. یادتان نرود که خودتان هم زمانی تازهوارد و ناشی بودهاید. بهعنوان یک مربی ایفای نقش کنید و اگر میبینید کسی کارش را خوب انجام نمیدهد، سعی کنید کمکش کنید. لازم نیست بهجای کسی کار کنید، حواستان باشد افرادی که از دیگران سوءاستفاده میکنند و مسئولیتهایشان را به گردن دیگران میاندازند، با افرادی که برای انجام کارشان به کمک نیاز دارند، تفاوت دارند. دوستان عزیزم در برابر تازه‌‌واردها به کلماتی که استفاده میکنید، دقت کنید. تلاش کنید فضا دچار نارضایتی، ناراحتی یا اختلافات بین فردی نشود. بدگویی و حاشیه هم که طبق معمول ممنوع است!

۱۹. پذیرش، کلید اساسی پیشرفتهای کاری است

در برخی موارد نباید بحث کنید. سیاستهای کلی سازمان یا محل کار شما، به رؤسا و کارفرمایانتان مربوط میشود. بنابراین، اگر به مواردی برخوردید که به نظرتان یک جای کار ایراد دارد، سعی کنید تصمیمات و رویکرد رئیستان را درک و قضاوت کردن را متوقف کنید. سیاستهای کلی هر کسبوکار یا یک سازمان از منافع کلی آن پیروی میکند. سعی کنید در برخی مسائل دخالت نکنید و طبق اصول سازمان پیش بروید.

۲۰. قدرشناس باشید

تشکر کردن چه از رئیستان و چه از دونپایهترین کارمند یا کارگر محل کارتان، خوبی شما را میرساند و برایتان احترام میآورد. یادتان باشد، قدردانی از افراد به آنها انگیزه میدهد تا با جانودل کاری را که از دستشان بر میآید، برای شما انجام بدهند.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : کسب و کار موفق

...
ادامه مطلب
⚫️ اوج مصیبت در کربلا ⚫️

⚫️ اوج مصیبت در کربلا ⚫️

توسط .. علوی در ۶ مهر ۱۳۹۶

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«به نظر من اوج مصیبت در کربلا، شهادت علی اصغر و این طفل شش ماهه در آغوش پدر است... من وقتی ترسیم می‌کنم آن حالتی را که در خیمه‌های حسین بن علی علیه‌‌السلام آن هیجان و ناراحتی را که به خاطر عطش این بچّه پیش‌آمده‌بود، واقعا برایم قابل تحمّل نیست و طاقت نمی‌آورم. ۶۵/۰۶/۲۱

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : کسب و کار موفق

 

...
ادامه مطلب
🎤 یازده ضد الگو در مصاحبه مشتریان

🎤 یازده ضد الگو در مصاحبه مشتریان

توسط .. علوی در ۵ مهر ۱۳۹۶

متن زیر نوشته گیف کانستبل است و توسط جناب ناصر غانم زاده ترجمه شده. (اینجا)

 
استیو بلنک همیشه می‌گوید «در استارتاپ، هیچ واقعیتی داخل ساختمان نیست فقط گمان‌ها هستند». جنبش استارتاپ ناب شما را تشویق می‌کند تا با آمیزه‌ای از آزمایش‌ها و تحقیقات کیفی از ساختمان بیرون بزنید. انجام کیفی کار به شما چندین مزیت می‌دهد. به شما کمک می‌کند بیاموزید که دیگران چگونه فضای مساله شما را تجربه کرده و درباره آن فکر می‌کنند. یاری‌تان می‌کند تا مدارک اثبات مفروضات خود و یا نبودن مدرکی برای درستی آن‌ها را در یابید.
 
نوشته قبلی «۱۲ نکته برای مصاحبه مشتریان» (بهتر است اول آن‌را بخوانید) تلاش می‌کند تا به کارآفرینان و طراحان محصول کمک کند که چگونه موثرتر این کار کیفی را انجام دهند. ولی بسیاری در این زمینه دست‌وپا می‌زنند. در اینجا چند ضدالگو که باید از آن‌ها حذر کرد را آورده‌ام:
 
۱. گمانه را پذیرش تلقی می‌کنید.
این‌ها چند نمونه پرسش هستند که من دوست ندارم- و اگر آن‌ها را بپرسید باید جدا پاسخ‌ها را کم ارزش در نظر بگیرید:
«از این استفاده می‌کنید؟» «برای این پول می‌دهید؟» «از این خوشتان می‌آید؟»
 
نمی‌گویم که هیچگاه این پرسش‌ها را نمی‌پرسم، ولی همیشه پرسش‌های رفتاری را به گمانه ترجیح می‌دهم.
 
در مقابل، این‌ها صحبت‌های رفتار-محور هستند: «برایم درباره یک بار که بلیت هواپیما را آنلاین خریدی بگو» «از چه چیز آن فرآیند خوشت آمد؟ چه چیز فرآیند اعصاب خردکن بود؟» «برای رزرو بلیت قبلا از چه سیستم‌ها و روش‌های مختلفی استفاده کرده‌ای؟»
 
۲. مصاحب شونده را هدایت می‌کنید
هدایت کردن مصاحبه شونده یعنی پرسیدن به شکلی که پاسخ را در دهان او قرار دهد. برای نمونه: «ما فکر می‌کنیم که بیشتر مردم واقعا نمی‌خواهند بلیت را آنلاین رزرو کنند، ولی نظر شما چیست؟» جمله و تن صدای پرسیدن خود را بررسی کنید. آیا می‌خواهید پاسخ را هدایت کنید؟
پیش از جلو رفتن، پرسش‌های باز و طبیعی بپرسید: «تجربه شما از خرید آنلاین بلیت چه بود؟»
 
۳. نمی‌توانید جلو حرف زدن خود را بگیرید.
بعضی کارآفرینان نمی‌توانند جلو خودشان را بگیرند- آن‌ها سرشار از هیجان هستند و می‌خواهند که پشت سرهم محصول/خدمت خود را معرفی کنند. اشکالی در تلاش برای پیش فروش محصول خود نیست- چرا که این کار به خودی خود تجربه‌ای جالب است- ولی نباید این کار را با یادگیری رفتاری مخلوط کنید.
 
اگر در حال پیش فروش هستید، فقط از آن‌ها نپرسید که «آیا برای این پول می‌دهید؟» بلکه از آن‌ها بخواهید که واقعا پول بدهند و ببینید که چه رخ می‌دهد. بعضی‌ها می‌پرسند که «چقدر حاضری بابت این پول پرداخت کنی؟» ولی من این کار را نمی‌کنم. در عوض، تلاش می‌کنم که با قیمت‌های مختلف بفروشم. بیشتر از آن ترجیح می‌دهم که مشتری بالقوه را وادار کنم تا چیزی را تجربه کند، به جای اینکه در مورد چیزی نظر بدهد.
 
۴. فقط آنچه را که می‌خواهید می‌شنوید.
بعضی افراد را می‌بینم که با اعتقاد قوی به چیزی که دوست دارند/ندارند به مصاحبه می‌روند. وقتی آن‌ها پس از مصاحبه یادداشت برداری می‌کنند، به صورت معجزه آسایی هرآنچه که شنیده‌اند با آنچه که باور دارند یکی می‌شود. ذهن‌های ما فیلترهای شگفتی هستند. پیش از انجام مصاحبه دستور کار خود را بیرون اتاق بگذارید. یک راه برای حل این وجود دو نفر برای هر مصاحبه است- یکی بپرسد و دیگری یادداشت بردارد.
 
۵. تنها یک عدد مصاحبه را واقعیت تلقی می‌کنید
همین الان با یک مشتری احتمالی صحبت کرده‌اید و او دید واقعا قوی و مثبتی داشته است. یک راه این است که سریع به سراغ نتیجه‌گیری بروید و برای ایجاد تغییرات بشتابید. به جای آن، شما باید صبور باشید. هیچ پاسخ قاطعی برای اینکه چند پاسخ یکسان برابر واقعیت است وجود ندارد. به دنبال الگوها بگردید و خودتان قضاوت کنید. یک الگوی مشخص و ثابت حتی از ۵ یا ۱۰ نفر یک سیگنال است.
 
۶. ترس از پس زده شدن
بنا بر تجربه من این بزرگترین عامل بازدارنده افرادی است که تحقیقات کیفی می‌کنند. یا ترس از اینکه یک غریبه شما را پی بزند یا اینکه ایده‌تان را نپذیرد. بهانه‌های زیادی از جمله «نمی‌دانم که چگونه آدم‌هایی را برای صحبت بیابم» از این ترس نشات می‌گیرند. فقط انجامش دهید همین. مشتری سازی فقط در خیابان جلو مردم را گرفتن نیست. شما می‌توانید آدم‌ها را در فیس‌بوک، توئیتر یا گروه‌های لینکداین بیابید و البته استفاده از روش قدیمی شبکه‌سازی نیز موثر است.
 
۷. با هر انسان زنده‌ای صحبت می‌کنید
می‌بینم که بعضی تیم‌ها با رویکرد مسلسلی عمل می‌کنند. به جای آن، مفروضات خود را حول اینکه مشتریان و پذیرندگان آغازین شما چه کسانی خواهند بود تعریف کنید. شما حتی می‌توانید از Persona ها استفاده کنید. روی این آدم‌ها تمرکز کنید و تلاش کنید تا مفروضات خود درباره مشتریان را معتبر یا نامعتبر سازی کنید. اشکالی ندارد که گاهی برای یادگیری از منطقه هدف خود بیرون بروید ولی شورش را در نیاورید. تمرکز کنید، یاد بگیرد و در صورت لزوم چرخش کنید.
 
۸. شما صحبت را به بیراهه می‌کشانید
اگر بی‌آمادگی و شلخته به مصاحبه با مشتری بروید، خود را همینطور می شناسانید. به جای آن، پرسش‌های خود را از قبل بنویسید و آن‌ها را براساس اولویت ریسک‌ها و مفروضاتی که نگرانشان هستید درجه‌بندی کنید.
 
برای تعریف مفروضات خود، می‌توانید به پرسش‌های ما در سایت www.neoincubate.com پاسخ دهید، بوم مدل کسب‌وکار را پر کنید یا از ساختار پیشنهادی مارتی کاگان برای محصول استفاده کنید. روش دقیق شما به اندازه کاری که واقعا برای اولویت‌بندی ریسک‌های خود انجام می‌دهید اهمیت ندارد.
 
در طول مصاحبه، پرسش‌های خود را عینا از روی کاغذ نخوانید، بلکه فضا را محاوره‌ای نگه دارید (یادتان باشد، شما می‌خواهید مصاحبه‌شونده را به گفتن داستانش وا دارید). اگر چیز جالبی کشف کردید، همین را بگیرید و جلو بروید و نگران دورشدن از اولویت‌های اولیه‌تان نباشید.
 
۹. تلاش می‌کنید همه چیز را در یک جلسه یاد بگیرید
به جای آنکه در هر مصاحبه تلاش کنید تا جای ممکن وسیع و گسترده جلو بروید، بهتر است روی چند زمینه که برای کسب‌وکار شما حیاتی هستند تمرکز کنید. اگر دامنه گسترده‌ای از پرسش‌ها دارید، مصاحبه‌های بیشتری انجام دهید و پرسش‌ها را در آن‌ها بشکنید.
 
۱۰. فقط طراح‌ها پژوهش کیفی ‌می‌کنند.
اشکالی ندارد که بیشتر اوقات کارها را تقسیم کنید، ولی همه افراد تیم باید مجبور به بیرون رفتن و صحبت با آدم‌های واقعی شوند. توجه: احتمالا نیاز است که افراد جدید تیم را درباره اینکه با اندک مصاحبه‌ای سریع نتیجه‌گیری نکنند هدایت کنید (شماره ۵ را بخوانید)
 
۱۱. هفته اول مصاحبه مشتریان را انجام داده‌اید ولی از آن زمان دیگر نیازی به آن ندیده‌اید
خیلی ناراحت کننده است که می‌بینیم تیم‌های محصول کارها را با مصاحبه مشتریان شروع می‌کنند ولی با یک بار انجام آن کار را متوقف می‌کنند. هیچ اشکالی ندارد که به مرور کار مصاحبه را کم کنیم. اگر منحنی یادگیری شما هموار شده است، منطقی است که کار را متوقف کرده و روش انجام آن‌را تغییر دهید. با این وجود شما به ساخت آهنگ کیفی پیوسته درون فرآیند محصول خود احتیاج دارید. این‌کار مکملی الزامی را برای سنجه‌های کمی‌ شما فراهم می‌کند، چراکه کمک می‌کند دلیل رخ دادن چیزها را بفهمید.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : کسب و کار موفق

...
ادامه مطلب