کانال تلگرام
آپارات
ارسال ایمیل
اینستاگرام
توییتر
وبلاگــی ها

❓ چه زمانی می توانید کسب و کار شخصی تان را راه اندازی کنید؟


موضوع : شروع کسب و کار

توسط .. علوی در شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۷:۳۶ ق.ظ

❓ چه زمانی می توانید کسب و کار شخصی تان را راه اندازی کنید؟

سوال : من حدود پنج سال در شغل فعلی خودم بوده ام و نه تنها آن را دوست ندارم بلکه اداره ما چند ماه پیش مدیر جدیدی استخدام کرد که کار کردن با او شدیدا کلافه ام کرده است. او در کارش صداقت ندارد و ما را تشویق به استفاده از شیوه هایی می کند که باعث ارایه خدمات نامناسب به مشتری ها می شود.

راستش را بگویم همواره خواسته ام کسب و کار خودم را داشته باشم و فکر هم میکنم ایده خوبی برای تاسیس یک شرکت دارم. موضوع این است که من نوشته ای از شما خواندم که ریسک بالای شکست در کسب و کارهای جدید را یادآور شدید- چیزهایی که هیچوقت درباره آن نمی شنویم- و اکنون با خود کلنجار میروم که آیا زمان آن رسیده است که دل به دریا زده و شروع کنم. حال سوالم این است که شما چگونه به این نتیجه میرسید که برای آغاز یک کسب و کار آمادگی دارید یا خیر؟

 

دوست عزیز: سوال خوبیست خصوصا زمانیکه ما هر روز میلیونرهای خودساخته ای را می بینیم. در حال حاضر به نظر میرسد انگیزه اصلی شما برای شروع تجارت خود، فرار از دست رییس بداخلاقتان است و این زنگ خطری برای شماست. تاشنیوال می گوید : «هرگز نخواهید که برای گریز از یک وضعیت بغرنج، کسب و کاری را آغاز کنید. شما نیاز به ایده ای دارید که واقعا به آن مشتاق باشید در غیر این صورت شما هرگز در خلال دو سال ابتدای شروع کار -که فوق العاده دشوار است- موفق نمی شوید».

تاشنیوال هم مثل شما بود. حدود شش سال پیش در ۲۶ سالگی او از شغلش به عنوان یک مهندس در شرکت دِل خرسند نبود. در همان زمان او و یکی از دوستانش - مهندسِ یاهو، سامیت مهرا - در خلال زمان فراغت شان در حال ساختن برنامه هایی برای فیس بوک بودند. وقتی گوشی های هوشمند ظهور کردند هر دویشان از شغل خویش استعفا دادند و " وای مدیا لبز" را تاسیس کردند که اکنون در حال توسعه برنامه های موبایل برای پی پال، سیمنتک، بانک آمریکا و بسیاری دیگر می باشد. شرکت شان از دو نفر موسس به ۱۴۱ کارمند توسعه یافت و تاشنیوال در نظر دارد حدود ۸۰ نفر دیگر را تا انتهای سال به استخدام درآورد.

او میگوید: « ما واقعا نسبت به این تکنولوژی جدید مشتاق بودیم و نقطه عطفی را مشاهده کردیم که رشد و ترقی در آن فقط نیاز به یک حرکت سریع داشت. » اینکه بخواهید از یک شغل نامناسب یا هر رییسی بگریزید انگیزه محسوب نمی شود. برای شما هم همینطور است ، در ابتدا شما بایستی با انگیزه واقعی شروع کنید و سپس به عقب برگردید و راهی برای رسیدن به آن بیابید. ممکن است یک شغل جدید به جای یک کسب و کار جدید نیازتان را ارضا کند . با همه این حرفها از شغل فعلی تان به خاطر یک ایده بزرگ دست نکشید چون فقط ایده خالی کافی نیست.

بنابراین چه چیزهایی لازم و کافی است؟ به این چهار سوال پاسخ دهید تا دریابید

آیا شواهدی دارید که ایده شما موفق میشود؟

بسیاری از کارآفرینان کسب و کار شان را بدون تحقیقات کافی شروع میکنند سوالات دشواری میپرسند که مطمین شوند کالا یا خدمات شان - به قول آقای کاتلیب سرمایه دار معروف : «آن چیزیست که مردم واقعا میخواهند یا بدان نیاز دارند و رقیبها چه کسانی هستند. خصوصا اگر امیدوار به جذب سرمایه گذار هستید باید مشتری و درآمد داشته باشید. کسی روی یک ایده سرمایه گذاری نمی کند».

یک راه برای ایجاد کسب و کار تان بدون اینکه از شغلتان دست بکشید: شرکت تان را در وقت های آزادی که دارید تاسیس کنید تا زمانیکه مطمین شوید میتوانید در بازار دوام بیاورید.

آیا هنگام ورشکستگی طی دو سال ابتدای کار آمادگی دارید؟

تاشنیوال و مهرا شرکت وای مدیا لبز را با پس انداز و موجودی کارت اعتباریشان تاسیس کردند و سپس طی فعالیت برای جذب مشتری و بهینه سازی نرم افزارشان هیچگونه پولی از درامدشان را برای خودشان برنداشتند. تاشنیوال میگوید :« ما خیلی صرفه جویانه زندگی میکردیم. در حقیقت چیزی نمانده بود از نظر مالی کم بیاوریم.» کسی از این وضعیت خوشش نمی آید. او همچنین میگوید « اگر برای کس دیگری کار می کنید حقوقتان را بدون توجه به وضعیت شرکت دریافت میکنید. ولی با شرکت خودتان این ممکن نیست».

آیا توانایی حل مشکلات و عبور از موانع پیش رو را در خودتان می بینید؟

چیزی که تاشنیوال بعد از جدایی از شرکت دِل از دست داد سیستم پشتیبانی عظیم شرکتی بود که همیشه از آن برخوردار بود. « شما به عنوان یک کارمند به منابع شرکت دسترسی دارید. شما میتوانید فرض کنید که مدیرتان شما را در حل مشکلاتتان پشتیبانی می کند.» او ادامه میدهد: «در یک سرمایه گذاری جدید شما خودتان همه کارها را میکنید -- مادامیکه تحت فشار شدیدی جهت کسب نتایج قرار دارید».

آیا زندگی شخصی تان در خارج از محل کار شما را وادار به تسلیم می کند؟

اگر خانواده ای دارید آنها در مورد شما چه احساسی دارند؟ «به عنوان یک کارآفرین شما همیشه حتی شبها و آخر هفته ها و تعطیلات درگیر تلفن هستید.» گاتلیب سرمایه دار معروف ادامه میدهد : « من تولدها و رویدادهای بسیاری را از دست داده ام و دوستان و بستگان زیادی را کنار گذاشته ام. خلاصه بگویم که من در ۱۴ سال گذشته به تعطیلات نرفته ام.» او اضافه میکند «برای چه چیزی همیشه در حال دویدن هستیم. زندگی یک کارآفرین به گروه خونی هر کسی نمیخورد. بسیاری از کارآفرینان -- به علاوه آنهایی که زندگی واقعی و یا همسری حساس دارند- میگویند که انگار با شرکت شان ازدواج کرده اند».

اگر پاسخ صادقانه شما به همه سوالات مثبت است پس دنباله کسب و کارتان را بگیرید. اما اگر هرکدام از چهار سوال (یا بیشتر از یکی) شما را به توقف و تفکر وا می دارد دنبال یافتن شغل دیگری - شاید در همین شرکت فعلی ولی با رییس بهتری - بجایش باشید. با آرزوی موفقیت.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از :‌ کسب و کار موفق

عضویت در خبرنامه سایت کسب و کار موفق

تعداد نمایش :۱۱۳۷
تعداد بازدید کننده :۱۰۵۶
(۱)
محسن رحمانی

محسن رحمانی

تشکر. 
۲۲ مهر ۹۶، ۱۸:۴۷
.. علوی

.. علوی

من هم ممنونم از حضور و اعلام نظر شما دوستان همراه.

موفق باشید 
۲۳ مهر ۹۶، ۰۷:۴۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی