کانال تلگرام
آپارات
ارسال ایمیل
اینستاگرام
توییتر
وبلاگــی ها

عزت نفس چیست؟


موضوع : موفقیت

توسط .. علوی در پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۱ ق.ظ

عزت نفس چیست؟

عزت نفس سالم چیست؟

عزت نفس یک نوع احساس ارزشی است که در نتیجه تربیت درست و ابراز عشق والدین در درون بچه شکل می­گیرد. یک پدر و مادر خوب که به خوبی خود را با کودک خود وفق داده باشند با پاسخگویی به نیازهای او احساس ارزشمندبودن را در درون او تقویت می­کنند. 

در چنین شرایطی که پدر و مادر حد و مرزهای مناسبی را برای سلامت جسمانی و عاطفی فرزند خود تعیین می­کنند ، کودک در یک حد و مرز سالم و تندرست بزرگ می­شود. این حد و مرزها به تدریج با روند رشد کودک و پا گذاشتن او به دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی گسترش می­یابد. کودکی که در یک محیط سالم، دوست­داشتنی و پذیرنده بزرگ می­شود معمولا احساس شاد و خرسند بودن دارد و برای خود و دیگران احترام قائل است و در اغلب مواقع بدون اینکه بخواهد خود را ثابت کند به اهداف خود دست می­ یابد. 

عزت نفس دریچه­ ای است که شما از درون آن بخود نگاه می­کنید.

اگر شما عزت نفس خوبی داشته باشید بدین معنی است که شما خود را دوست دارید و شما به این امر واقفید که مانند هر شخص دیگری در شرایط خوبی به سر می­برید و بالعکس اگر در خود احساس عزت نفس نکنید، بدان معنی است که شما در شرایط خوبی به سر نمی­برید و نسبت به دیگران در مرتبه پایین­تری قرار دارید.  افرادی که از عزت نفس پایینی برخوردارند متمایل به بزرگنمایی و تمرکز بر نقاط ضعف خود هستند و از سوی دیگر نقاط قوت و موفقیت­های خود را نادیده می­گیرند. داشتن عزت نفس پایین مانند این است که در یک آینه بخود نگاه کنید و بجای یک انسان کامل تصویری را ببینید که در درون یک قاب قرار گرفته است که این با واقعیت متفاوت است.  لذا می­توان گفت که عزت­نفس پایین میراث تربیت ضعیف بویژه در دوران کودکی است، دورانی که شخصیت کودک شکل می­گیرد و مهمتر از همه آنها دوران بین تولد تا هفت­سالگی است. در این دوره است که باورهای کودک درباره خود شکل می­گیرند و کودک درمی­یابد که در خانواده چگونه بایستی باشد تا بتواند مقبولیت پیدا کند. 

از آنجا که اصل بقای کودک حداقل بسته به پذیرفته­ شدن دارد، لذا  کودک به زودی فرا می­گیرد  که چه کارهایی بایستی انجام دهد. باورهایی همچون "من آدم بی­ اهمیتی هستم"، "من مهم نیستم"، "من لایق چیزهای خوب نیستم"، "من به اندازه کافی خوب نیستم" و مواردی از این دست بتدریج تا هفت­ سالگی جای خود را باز می­کنند.  اگر کودک بطور معمول با این گونه حرف­ها عجین شده باشد، رفته­ رفته به باورهای وی تبدیل شده و اساس باورهای او را شکل می­دهند. با روند رشد کودک، او بتدریج در مدرسه، محیط کار و روابط عاطفی خود با دیگران به مصداق­هایی برای صحه­ گذاردن بر اینگونه باورهای خود برخورد می­کند و در نتیجه این باورها بیش از پیش در درون او تقویت می­شوند. افراد فکر می­کنند که در مورد شناخت هویت خود خبره هستند. بنابراین اگر اساس باورهای فرد این باشد که با خود مقابله کند و یا خود را در یک قالب محدودکننده قرار دهد، فکر کردن و رفتار کردن در خارج از این قالب که به نوعی یک زندان روانی است برای او بسیار مشکل می­شود. همه ما دوست داریم که بپنداریم آنچه درباره خود تصور می­کنیم درست است حتی اگر آن تصور ظرفیت رشد ما را محدود سازد و لذا برای اینکه به درست بودن تصور خود پی ببریم به دنبال مصادیق آن در زندگی خود می­گردیم.

تفاوت میان عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ 

اساسا عزت­ نفس ارزشی است که شما برای خود در هستی قائل هستید. کسانی که به این سوال که "آیا من موجود ارزشمندی در جهان هستم" پاسخ مثبتی می­دهند معمولا از عزت­ نفس نسبتا بالایی برخوردارند. این ویژگی از آنجا که با معنای گسترده­ ای از ارزش برای خود مرتبط است تغییر چندانی نمی­کند. اگر شما در محیط کار از عزت­ نفس بالایی برخوردار باشید، احتمالا در سایر حوزه­ های زندگی خود نیز از عزت نفس بالایی برخوردار خواهید بود زیرا که این بازتابی است از نگاه شما به خودتان. افرادی که دارای عزت نفس بالایی هستند جهان را محیطی دوست­ داشتنی می­ بینند. 

از سوی دیگر اعتماد به نفس باوری است که به اقدام و عمل مرتبط است و در واقع باورداشتن به موفقیت در یک کار یا چیزی مانند آن است.

روانشناسان اعتماد به نفس در یک حوزه خاص در نظر می­گیرند. لذا افراد در یک حوزه از زندگی خود ممکن است که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشند اما در حوزه دیگر خیر. مثلا ممکن است شخصی بخود بگوید که "من مطمئنم که مدیر خوبی هستم اما در سخنرانی برای یک جمع بخوبی عمل نمی­کنم".   

 

مترجم :‌ مهدی رسولی

ترجمه ای آزاد از : psyche-care.com

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 https://telegram.me/SuccessfulBusiness

http://www.aparat.com/SuccessfulBusiness

https://www.instagram.com/successfulbusiness.ir

https://twitter.com/SuccessfulBu



عضویت در خبرنامه سایت کسب و کار موفق

تعداد نمایش :۱۱۴۲
تعداد بازدید کننده :۱۱۰۴
(۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی