کانال تلگرام
آپارات
ارسال ایمیل
اینستاگرام
توییتر
وبلاگــی ها

🎉 شادی و اندوه - (۹) 😞


موضوع : شادی و اندوه

توسط .. علوی در چهارشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۰۷ ق.ظ

🎉 شادی و اندوه - (۹) 😞

تبدیل «شادی ناپایدار به پایدار» و «پیشگیری از اندوه»

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

چون هدف خدای حکیم از آفرینش انسان، رضایت و شادی پایدار است، قطعا برنامه ی آن ذات مقدّس نیز - که از طریق وحی به پیامبر اسلام (ص) ابلاغ شده است -  بر اساس همین هدف است؛ زیرا شخص حکیم بر اساس هدفش برنامه ریزی میکند. پس باید در ادامه بحث، اسبابِ «رضایت و شادیِ پایدار» و همچنین «اسبابِ اندوه» را معرّفی کنیم. تا هر کدام از ما بر اساس نیاز، نسخه ی خود را انتخاب کنیم و بعد از عمل، به مقامِ رضایت و شادی پایدار برسیم و یکدیگر را نیز دعا کنیم.

«بر اساس آیات قرآن، نباید برای داشتن مال دنیا شاد شویم». اگر بپرسید: چرا؟! میگوییم: به جهت اینکه شادی به مال و جاه دنیا، زودگذر است؛ زیرا بعد از مدّت کوتاهی داشتن آن مال برای شما عادی میشود و اگر هم آن را از دست بدهید، اندوهناک میشوید. خدای مهربان برای اینکه ما به سمت شادی ناپایدار نرویم و دچار اندوه نشویم می فرماید: «هیچ مصیبتى نَه در زمین و نَه در وجود شما روى نمى‏دهد مگر اینکه همه ی آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت شد ... این بخاطر آن است که براى آنچه از دست داده‏اید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید. (حدید/22و23)

و خدای مهربان برای اینکه ما به سمت رضایت و شادی پایدار برویم میفرماید: «بگو! به فضل و رحمت پروردگار باید شاد شوند که از همه ی ثروتی که جمع می کنند، بهتر است». (یونس/58).

پس هر وقت به یاد نعمتی - مثلِ مال، همسر، فرزند و ... - افتادی فورًا به خودت بگو: این از فضل و بخشش خدا است. این اینگونه فکر کردن، باعث میشود تا همیشه شاد باشید و نیز آن نعمت برای شما عادی نشود، اگرچه سالها از داشتن آن بگذرد و همچنین بنده ی شاکر خدا باشید که «لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم». و اگر هم آن نعمت را از دست دادید بگویید: "این مال، از آن خدا بود، خواست گرفت" تا اندوهناک نشوید.

منتظر باشید 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نویسنده : آیت الله سیدحبیب الله قدمی

« سلسله مطالب شادی و اندوه »

 

 

عضویت در خبرنامه سایت کسب و کار موفق

تعداد نمایش :۱۹۰۶
تعداد بازدید کننده :۱۶۷۱
(۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی